Данас Српска православна црква празнује Бадњи дан који најављује највећи хришћански празник - Божић. Име је добио по бадњаку, храстовој грани, која се на овај дан традиционално уноси у домове. Бадњи дан је богат ритуалима, обичајима и симболиком, а централни дио прославе је окупљање породице за посном трпезом.
Некада се за Бадње вече обедовало на слами која је била простирана на кућном поду. Овај обичај, који симболизује једноставност и повезаност са коријенима, данас је задржан у измијењеном облику. У савременим домовима испод стола се ставља мало сламе и гранчица бадњака, чувајући дух традиције.
Обичаји везани за Бадњи дан дубоко су укорењени у српској традицији и имају веома старо поријекло. Многи од њих потичу из паганских времена, а црква им је временом дала хришћански карактер. Срби су их наслиједили од својих предака и до данас их пажљиво његују.
Бадњак, који се традиционално сијече на Бадњи дан, јесте грана храста, дрвета које је код Словена имало свето значење и било повезано са божанством Световидом. Његово ложење симболизује огњиште, породични култ и обнављање живота, јер се Бадњи дан обиљежава непосредно послије зимске краткодневнице, када се природа припрема за нови циклус.
Још у рану зору, пуцањем из пушака и прангија, најављује се одлазак у шуму по бадњак. Сјечу бадњака обављају искључиво мушкарци, обично домаћин и најстарији син, прије изласка сунца. Прије него што посијеку дрво, они му назову „добро јутро“, честитају празник и моле за здравље и срећу породице. Бадњак се посипа житом, а у неким крајевима му се дарује посебно припремљен колач.
Посебан значај придаје се начину на који се дрво сијече – оно мора пасти на исток, а сијече се највише са три ударца, симболизујући тројство. Након тога, бадњак се доноси до куће и оставља испред улазних врата, гдје чека до вечери да буде унијет у дом.
Увече, домаћин бадњак уноси у кућу уз свечану церемонију. Куца на врата, а укућани питају „Ко је?“ На његов одговор „Бадњак вам долази у кућу“, домаћица отвара врата и изговара: „Добро вече, бадњаче!“ Домаћин тада уноси бадњак десном ногом преко прага, поздрављајући укућане ријечима „Срећно вам Бадње вече“, док га укућани дочекују са „Бог ти добро дао и среће имао“. Домаћица га притом посипа житом као симболом плодности и благостања.
По уносу бадњака, домаћин обилази кућу имитирајући квочку, док укућани прате квоцајући и пијучући као пилићи. У сваки угао куће баца по један орах – симбол жртве прецима. Потом домаћин или домаћица уноси сламу, разносећи је по цијелој кући, а посебно на мјесто гдје ће бити постављена вечера. Слама симболизује јасле у којима је рођен Христ, док обједовање на поду окупља породицу у духу јединства и скромности.
Када се бадњак постави на огњиште, укућани га љубе, преливају вином, мажу медом и посипају житом. Паљење бадњака симболизује светлост, топлину и обнављање живота. Дјеца распирују ватру гранчицама уз ријечи: „Колико искрица, толико парица, пилића, кошница...“ призивајући благостање за цијелу породицу.
У савременим условима, гдје већина домаћинстава нема огњиште, бадњак се често пали симболично, спаљивањем пар храстових гранчица или листова. У многим градовима широм Србије обичај налагања бадњака пренет је на црквене порте, гдје се организују колективна паљења.
У урбаним срединама прослава Бадњег дана прилагођена је савременом начину живота. Умјесто сјече бадњака, гране се често купују у облику малих снопова украшених црвеним тракама, док се ложење бадњака своди на паљење симболичних грана. Породица се окупља за посном трпезом, док неки обичаји, попут уношења сламе, остају сачувани у руралним срединама.
Без обзира на промјене, Бадњи дан и даље остаје вријеме породичног јединства, поштовања традиције и духовног мира, припремајући вернике за радосну прославу Божића.
(Телеграф)
Најновије
Најчитаније
12
01
11
55
11
52
11
51
11
49
Тренутно на програму