На путевима у БиХ од сриједе, 1. новембра, обавезно је посједовање зимске опреме.
Зимска опрема обавезна је све до 1. априла сљедеће године.
Коришћење зимске опреме обавезно је без обзира на временске прилике а односи се на сва моторна возила осим свих мотоцикала (Л категорија) и трактора (Т и Ц категорије).
У наставку доносимо шта то подразумијева зимска опрема:
а) пнеуматике за зимску употребу (МС, М+С, М&С, Snow Winter и друго) на свим точковима возила или
б) пнеуматике за зимску употребу (МС, М+С, М&С, Snow Winter и друго) на погонским точковима и ланце за снијег, односно друге уређаје за повећање тракције спремне за постављање на најмање два погонска точка или
ц) пнеуматике за љетну употребу на свим точковима с најмањом дубином профила од четири милиметра и ланце за снијег, односно друге уређаје за повећање тракције спремне за постављање на најмање два погонска точка.
Врећа пјеска и лопата за теретна возила нису обавезни.
Припрема возила за зиму
Оно што је веома битно напоменути јесте да самим стављањем зимских гума нисте завршили припрему возила за зиму.
Поред стављања зимских гума на возило потребно је извршити адекватну заштиту возила од хладноће, снијега, мраза и осталих неприлика које долазе са зимом.
Гуме
Првенствено је потребно да гуме на возилу одговарају димензијама које је пријавио произвођач, зависно о допуштеној брзини кретања возила и највећем допуштеном оптерећењу осовина на којима су гуме постављене, те на истој осовини возила морају бити једнаке по димензијама, носивости, брзинској карактеристици, врсти, конструкцији, марки, произвођачу и типу
Профил зимске гуме је минимално четири милиметра, што можемо измјерити кованицом
Газни слој зимске гуме осмишљен је тако да омогући бољи контакт возила са подлогом било да је залеђена или прекривена снијегом. При вањској температури испод седам степени целзијуса, љетне гуме губе еластичност, те постају прекруте и због тога губе својства пријањања на подлогу, што узрокује продужени зауставни пут током кочења
Притисак у гумама треба повећати на вриједности које препоручује произвођач, а које можете наћи у књижици возила или на унутрашњој страни возачевих врата. Гума са одговарајућим притиском остварује оптималну газну површину, те управљивост возила, а онемогућавају се и оштећења приликом налијетања на рупу или ивичњак
Ланци за снијег
Како зимске гуме у случају већих сњежних наноса и леда не могу омогућити несметано кретање возила, неопходно је да у таквим екстремним временским условима користите ланце за снијег како бисте били у могућности наставити своје путовање. Стога, веома је битно да у гепеку возила увијек имате спремне одговарајуће ланце за снијег или друге уређаје за повећање тракције.
Приликом куповине ланаца за снијег, поведите рачуна о квалитету и димензијама истих, како бисте спријечили оштећења на возилу, која могу проузроковати неквалитетни и неодговарајући ланци, те онемогућити наставак путовања када се најмање надате.
Акумулатор
Послије гума, вјероватно најчешће спомињани дио возила када је у питању зима и хладнији дани, јесте акумулатор. Акумулатор је главни извор енергије потребне за покретање мотора чије перформансе при ниским температурама знатно опадају и одражавају се на паљење возила током зиме. При ниским температурама, старији и истрошени акумулатори тешко обављају своју функцију, зато је потребно извршити провјеру исправности акумулатора - што је најбезбједније урадити код механичара. Механичар ће испитати напон акумулатора, провјерити текућину у ћелијама акумулатора, те очистити и заштити полове и затегнути каблове. Уколико се ипак покаже да акумулатор треба замјенити новим, приликом куповине новог обратите пажњу на капацитет акумулатора (Ah), стартну снагу (А), димензије, начин и врсту прикључка на возилу.
Течности
Расхладна течност је једна од важнијих компоненти коју је потребно преконтролисати прије хладнијих дана. Слаба концентрација односно мањак антифриза могу довести до смрзавања течности и изазвати велику штету на мотору возила. Контролу расхладне течности као и компоненти расхладног система потребно је извршити у овлаштеним или специјализованим сервисима, јер само они могу гарантовати да су измјерене вриједности смрзавања расхладне течност у складу са прописаним. Поред тога, приликом измјене стручно могу отклонити све недостатке у расхладном систему возила.
Такође и течност за прање вјетробрана треба обогатити течношћу против замрзавања да не би дошло до оштећења њеног резервоара или електричне пумпе. Провјерите у каквом су стању метлице брисача и по потреби их замијените (просјечни вијек трајања метлице брисача износи око годину дана).
Уље
Квалитет и одговарајуће карактеристике уља су веома важни у зимском периоду, а поготово приликом јутарњег старта мотора. За правилан рад мотора на ниским температурама зими се препоручује кориштење уља мање вискозности због смањење могућности да се оно згусне, а што би довело до слабијег подмазивања, барем док не досегне радну температуру.
Кочнице
Како би вожња била што сигурнија, поготово у зимским условима, када и најмања диспропорционалност у кочењу по поједином точку може довести до губитка контроле над возилом, веома је битно провјерити исправност кочница и ниво кочионе течности у возилу.
Свјетлосна сигнализација
Због дана који су зими краћи и смањене видљивости, поготово кад се спусти магла или крене сњежна олуја, повећано је кориштења свјетала. Прије вожње, а посебно прије поласка на дужи пут, обавезно провјерите исправност свих свјетала на возилу, не само да бисте Ви видјели пут, већ и да бисте били уочљивији од стране других учесника у саобраћају.
Браве и гумени дијелови око врата
Гумени дијелови који одвајају ивице врата од каросерије возила при ниским температурама се имају обичај залијепити и отежати отварање врата. Како бисте спријечили ову појаву можете користити глицерин који ћете нанијети на гумене дијелове између врата и каросерије како бисте спријечили да се залијепе. Исту технику можете примјенити и за поклопац мотора и гепек.
Како за гумене дијелове, тако и за браве постоји средство против смрзавања које можете користити уколико дође до проблема са убацивањем и окретањем кључа у брави. Средство нанесите унутар браве те неколико пута убаците кључ како би се брава испунила течношћу и омогућила њено функционисање.
Редовно одржавање
Са падом температуре, долази и до снијега и леда на коловозу, када зимске службе посипају со по коловозу, што значајно може наштетити возилу уколико се возило редовно не пере.
Приликом прања посебну пажњу треба посветити подвозју возила. Уколико на возилу постоје нека оштећења на каросерији потребно је њихово санирање како не би дошло до ширења корозије и хрђања.
Сервис
Уколико желите безбрижно ући у зиму и смањити могућност потенцијалних проблема, најбоље је возило одвући на контролни сервис и преглед од стране стручне особе у овлаштеном или специјализованом сервису.
Код возила са бензинским моторима обратите пажњу на систем за паљење и убризгавање, јер корозија или дотрајалост тих система онеспособиће возило чим захлади.
Код возила са дизел моторима обратите пажњу на исправности гријача мотора, филтера горива, компресију и дихтунге мотора, јер ако је и један од ових елемената дотрајао или изван функције, возило неће упалити. Оно што би још било пожељно замјенити јесу дотрајали гумени елементи на возилу, који у зимским условима веома често пуцају и могу довести до нежељене штете на возилу. Сервисирање пред зиму ће се многоструко вратити кроз свакодневно несметано функционисање возила.