Large banner

Kada je prvi automobil stigao u Banjaluku? "Ne vuku ih volovi, goni ih vatra!"

Izvor:

ATV

15.09.2025

23:00

Komentari:

0
Када је први аутомобил стигао у Бањалуку? "Не вуку их волови, гони их ватра!"
Foto: Facebook/Stara Banja Luka

BiH je prvo vozilo vidjela od Austro-ugarske. U pitanju je vojni automobil koji je koristila inspekcija. Ali, nije baš svako imao priliku da ga vidi. Sljedeći put je to bilo 1902. godine kada su učesnici automobilske trke Pariz-Beč produžili za Sarajevo, a pri svjedočeni prolazak automobila preko granice zabilježen je 7. jula 1902. godine. To je bio "prvi" događaj koji je široj javnosti predstavio automobil.

Три године касније у БиХ долази поштански/службени аутомобил за БиХ у Сарајево. Али, оно што је најзначајније је долазак у Бањалуку 1908. године првог приватног аутомобила.

Поносни власник првог бањалучког аута био је Смаил-бег Џинић. То је био највиши статусни симбол тог времена.

Смаил бег Џинић
Смаил бег Џинић

Смаил-бег Џинић је аутомобил купио у Бечу, а транспортован је жељезницом до станице Окучани, одакле га је Смаил-бег лично довезао у Бањалуку.

Атракција је била толико велика да су тамбураши најављивали пролазак чуда модерне технике, која која не вуку коњи нити друге животиње него их година ватра која је опасна за околину, па се моле грађани на путу између Градишке и Бањалуке да се склањају с цесте којом ће то чудо проћи.

Ово написано је вјероватно урбана легенда, али попуниће недостатке у читавој причи.

Модел возила

За модел смо питали вјештачког стручњака:

Судeћи према облику хаубе, радијаторској маски, предњим свјетлима и жицаним точковима, возило на слици припада периоду 1906–1910. Најсличније је моделима „Fiat 16-20 HP“ или „Fiat 60 HP“, али постоји могућност да је у питању и француски „Delaunay-Belleville“ или „Renault“ из истог периода, који су били веома популарни међу имућним купцима у Аустроугарској.

Карактеристике:

  • Тип: луксузни туринг аутомобил („phaeton“ каросерија).
  • Производња: око 1907–1909.
  • Снага: 16–40 коњских снага (у зависности од модела).
  • Максимална брзина: 60–90 km/h.

Цијена: У том периоду један нов аутомобил овог типа у Бечу коштао је између 8.000 и 12.000 аустроугарских круна.

Ради поређења, просјечни чиновник је зарађивао око 1.200 круна годишње, што значи да је ауто био симбол екстремног богатства.

Највеће шансе су да је ово био Fiat купљен у Бечу, што се поклапа са причом о Смаил-бегу Џинићу (помиње се да је аутомобил дошао из Беча жељезницом до Окучана, а затим у Бању Луку).

Podijeli:

Large banner