Превише протеина може убрзати проблеме повезане са старењем

10.08.2026 09:39

Коментари:

0
Протеин, велики органски биомакромолекули састављени од амино киселина
Фото: pexels/Ron Lach

Ново истраживање објављено у часопису Cell Press Blue показало је да већи унос протеина није увијек бољи: за многе одрасле особе које нису посебно физички активне, мањи унос протеина могао би допринијети здравијем старењу, па чак и дужем животу.

Анализа више од 350 студија

Након анализе више од 350 студија спроведених на људима, мишевима и другим организмима, научници су открили да смањење уноса протеина може побољшати метаболизам, промијенити начин на који ћелије реагују на хранљиве материје, смањити оштећење ћелија и побољшати њихово функционисање.

Међутим, користи зависе од старости, здравственог стања и нивоа физичке активности појединца. „Апсолутно је јасно да протеини позитивно утичу на раст мишића и реакцију тела на вјежбање код физички активних особа“, рекао је један од аутора студије, Дадли Ламинг са Универзитета Висконсин-Медисон.

илу-храна-29052026

Кључ дужег живота: Зашто научници сада препоручују смањен унос протеина

„Међутим, пошто већина људи живи релативно седентарним начином живота, многи вероватно конзумирају више протеина него што им је заправо потребно, што ће вероватно имати негативне последице по здравље.“

Ризици прекомјерног уноса

Неколико скорашњих студија спроведених на људима показало је да мањи унос протеина може помоћи у смањењу тјелесне тежине и процента масти, а истовремено побољшати ниво шећера у крви.

Мета-студија је такође показала да прекомјерни унос метионина, изолеуцина и валина, аминокиселина од којих се граде протеини, може повећати ризик од гојазности, упала и других болести повезаних са старењем.

Изузетак за физички активне људе

Истовремено, друга истраживања сугеришу да већи унос протеина, посебно када се комбинује са редовним вјежбањем, може помоћи старијим особама да смање тежину и губитак мишића повезан са старењем.

(индекс)

Преузимање дијелова текста или текста у цјелини је дозвољено уз обавезно навођење извора и уз постављање линка ка изворном тексту на порталу atvbl.rs.

Подијели: