Некада симбол еколошких проблема због тешке индустрије и рударства, град Битерфелд-Волфен сада је у позицији да постане кључно мјесто за амбициозну зелену транзицију у Њемачкој, пише АФП.
У том граду је успостављена прва њемачка рафинерија литијума великог капацитета, са циљем да одигра кључну улогу у европском плану за рударење и прераду сопствених залиха сировина неопходних за напајање возила нове генерације.
Бијела прашкаста супстанца коју ће постројење почети да производи у мају ове године чиниће кључни састојак батерија за електричне аутомобиле и дио је плана Европске уније за смањење зависности од увоза из иностранства.
Пораст потражње за батеријама био је очекиван, рекао је за АФП Стефан Шерер, генерални директор компаније АМГ, која "успјешно користи тај тренд".
Битерфелд-Волфен на истоку Њемачке одабран је за смјештај нове фабрике због близине клијентима.
Постављање постројења ближе произвођачима батерија могло би сузбити ризике снабдијевања за Европу, чија се зависност од увоза све више сматра ризиком усљед растућих геополитичких тензија, посебно са Кином.
Иако азијски гигант није највећи произвођач сировог литијума, посједује већину свјетског капацитета за прераду, као и значајан дио производње батерија.
Изложеност потенцијално непоузданим добављачима и жеља за већим удјелом у индустрији стоје иза планова ЕУ која су представљена прошле године, а који имају за циљ повећање домаће екстракције и прераде литијума и 33 других "критичних" материјала.
Челници фабрике су већ у разговорима с политичарима о финансијским ресурсима за будуће проширење.
Први модул у АМГ-овој фабрици годишње ће моћи да произведе 20.000 тона литијум-хидроксида - довољно за око пола милиона батерија за аутомобиле, у зависности од њихове величине.
У наредном периоду фабрика ће имати и додатне модуле како би се производња повећала пет пута, на 100.000 тона, што би било довољно да покрије до 20 посто потражње у Европи.
План ЕУ за осигурање снабдијевања има за циљ да се до 2030. године 40 посто прераде одређених критичних материјала обавља унутар земаља ЕУ.
За њемачку индустрију, посебно за произвођаче аутомобила, довођење производње литијума ближе кући повећава њихову отпорност у случају напетости у међународним ланцима снабдијевања, оцјењују аналитичари.
Иако ће АМГ-ов пројекат првобитно користити литијум из компанијског рудника у Бразилу, сировина би на крају могла потицати из домаћег извора.
Наиме, недалеко од њемачке границе с Француском, аустралијска група "Vulcan Energy" је крајем прошле године започела пилот програм за филтрирање литијума из подземних вода.
Поред тога, близу мјеста Битерфелд-Волфен, у Зинвалду, малом селу близу чешке границе, пројекат подржан од стране АМГ-а предвиђа конвенционалнији приступ вађења литијумских руда из земље.
Прибављање већих количина литијума локално ће представљати већи изазов, те пројекти попут оног у Зинвалду и даље могу бити кључни.
Аналитичари истичу да је за зелену индустрију у ЕУ потребно обезбједити цјелокупан ланац снабдијевања у оквирима Европе, преноси Демостат.рс.
(AMG Lithium)