09.12.2020
18:57
Broj korisnika plaćanja putem interneta u BiH je od pojave kovida-19 porastao za 23 odsto prema istraživanju "Masterindeks".
Pandemija je ubrzala digitalizaciju našeg društva, kažu u jednom od najpopularnijih sajtova za kupoprodaju preko interneta, OLX.ba.
"Nekoliko faktora je uticalo na to ubrzanje, nekoliko kategorija je definitivno profitiralo, mi kao biznis u nekoj bazi trenda ne vidimo neki značajan rast, on je kod nas na nivou lanjskog rasta koji je prirodan i organski, od nekih 10-15 posto rasta iz godine u godinu", kaže Jasmin Marić, direktor sektora poslovnog razvoja sajta "OLX.ba".
Uprkos porastu, i dalje postoji bojazan prilikom onlajn kupovine. U udruženjima za zaštitu potrošača upozoravaju kupce da budu oprezni i svjesni svojih prava.
"Moraju dobro da provjere toga ponuđača, toga trgovca, i šta on nudi u toj svojoj onlajn prodaji. Svaki potrošač ukoliko je nezadovoljan proizvodom ima pravo u roku od 15-30 dana da vrati taj proizvod, bez obzira da li je to onlajn prodaja ili je to normalna prodaja", kaže Nedjeljka Iljiić, izvršni direktor Udruženja građana "Oaza" Trebinje.
Maloprodaja i fizičke prodavnice neće u skorije vrijeme izumrijeti, ocjenjuju stručnjaci. Za to vrijeme, potrebno je naći kvalietna zakonska rješenja.
"Online payment nije budućnost, to je bukvalno sadašnjost. Pitanje je samo kad će i u kojoj mjeri da preuzme i koliko da učestvuje u finansijskim transakcijama uopšte. Svakako taj trend će da raste, on neminovno mora da raste, ali bi trebala država i malo više da se pozabavi regulativama da reguliše to tržište", kaže Aleksandar Antunović, IT stručnjak.
Građani sa kojima smo razgovarali su još pomalo nepovjerljivi prema onlajn šopingu - ali ga uglavnom koriste.
- Zavisi šta se onlajn kupuje. Npr. neki kozmetički proizvod za koji sam već sigurna, ali kad je odjeća u pitanju, manje već. Mnogo toga je prešlo onlajn, ali kada se to uživo vidi je opet drugačije i sigurnije.
- To je super, ko ima para i kome se da to gledati, super je to.
- U suštini, to nas je sve gurnulo prema toj nekoj onlajn kupovini i onlajn životu, kažu građani.
Prema rezultatima istraživanja "Masterindeks", potrošači svoje potrebe sve više namiruju onlajn. Skoro pola ispitanika garderobu kupuje na internetu, dok 40 odsto režije plaća putem interneta.
Најновије
Најчитаније
Тренутно на програму