Иако зима календарски још није почела, све ниже температуре ових дана подсјећају возаче на обавезе везане за чишћење снијега и леда са својих аутомобила.
Међутим, загријавање мотора прије кретања, уобичајена пракса током хладних дана, забрањено је у више европских земаља, а кршење овог прописа може вас скупо коштати.
У Њемачкој, Белгији, Швајцарској, Италији, Аустрији и Француској закони забрањују рад мотора док возило мирује, уз образложење да непотребно загријавање доприноси емисији штетних гасова и штети клими.
У Њемачкој ћете за овај прекршај платити казну од 80 евра, док су у Белгији казне у распону од 68 до 130 евра. У Холандији постоје правила која дозвољавају кратко загријавање мотора, али не дуже од једне минуте.
Прописи се темеље на тврдњама да савремени мотори и уља не захтијевају загријевање прије вожње, чак ни при ниским температурама. Поред тога, законодавци истичу да је сваки грам емисије угљен-диоксида значајан за заштиту климе.
Међутим, многи возачи сматрају да су овакви закони неосновани, посебно када је у питању безбједност. Ниска температура и залеђена стакла могу довести до стварања магле или новог слоја леда, што значајно отежава видљивост током вожње. Без довољно времена да се стакла угрију, возачи се суочавају са потенцијално опасним ситуацијама.
Занимљиво је да су од ових забрана изузети возачи електричних и плуг-ин хибридних возила, којима је предгријавање аутомобила дозвољено. Ово изазива додатне контроверзе, јер и електрична возила троше енергију за загријавање, што у неким случајевима може имати сличан ефекат на емисију угљен-диоксида као и класична возила.
Ове мјере отварају дебату о равнотежи између заштите климе и практичних потреба возача, посебно у екстремним временским условима. Док законодавци теже смањењу емисије штетних гасова, возачи упозоравају на ризике по безбједност на путевима током зиме, пише Ауто клуб.