Клима у аутомобилу је некада била луксуз, а данас је дио опреме за преживљавање.
Са доласком новог топлотног таласа, многи су у својим аутомобилима поново принуђени да укључе клима-уређај. У супротном, аутомобили би постали пећи на точковима и опасни по здравље.
И заиста, клима је данас неопходна потреба без које се не може, па не чуди што је дио стандардне опреме на скоро свим новим аутомобилима.
Истовремено, стиче се утисак да у неким аутомобилима клима ради боље. Најчешће, међутим, то је узроковано нечим другим - погрешним коришћењем или недовољним одржавањем.
Ако изузмемо електрична возила, јасно је да са угашеним мотором неће бити ни климе. Управо тако, за рад клима-уређаја потребна је струја коју обезбјеђује алтернатор који покреће мотор, односно бензин.
Да, клима индиректно утиче на потрошњу горива, али мање од, на примјер, отворених прозора при вожњи 90 км/х. У том случају ће отпор ваздуха имати далеко већи утицај од климе која не "попије" више од пола литра горива на 100 км.
Стога, нема потребе да се о томе расправља. Ако је вруће, користите климу, а у таквим условима није лоше искључити старт-стоп систем и избјећи еко режим.
Екстремне ситуације захтијевају одговарајуће мјере, чак и ако троше мало више горива.
Како помоћи себи?
Ако желите да вам боравак у аутомобилу током љета буде што удобнији, ови савјети могу бити од помоћи. Наравно, ако је аутомобил био у гаражи и охлађен, биће вам пријатније у вожњи.
У супротном, важно је потражити хлад, покрити шофершајбну и/или користити заштитну фолију. Осим што штити од топлоте (и погледа), то је и безбједносни додатак.
Штавише, прије поласка, паметно је отворити све прозоре и врата и провјетрити аутомобил са максималном вентилацијом.
На овај начин можете расхладити кабину за више од десет степени Целзијуса.
А када се клима-уређај коначно укључи, не оклијевајте да притиснете дугме за рециркулацију ваздуха. Вентилација ће тада користити већ охлађени ваздух из кабине и неће уносити топли ваздух из околине.
Такође, ако стојите у колони, рециркулација ваздуха значи чистији ваздух у кабини. Истраживања су показала да се рециркулацијом ваздуха док ауто стоји у колони, количина штетних честица у кабини смањује за око 20 одсто.
При томе је важно температуру подесити тако да буде 5-6°Ц нижа од спољашње, како тијело не би претрпило топлотни шок након изласка из возила.
Такође је важно искључити клима-уређај неколико минута прије заустављања и пустити вентилатор да ради. То ће исушити нагомилану влагу и смањити могућност развоја разних микроорганизама и стварања непријатних мириса.
Одржавање климе
Поред редовног пуњења гасом, чим се примјети слабије хлађење, потребно је мијењати филтер климе на сваке двије године.
Осим редовног сервисирања, важно је редовно користити клима-уређај.
Током године, бар једном недјељно, укључите клима-уређај на неколико минута. Тако продужавате вијек трајања компресора и спречавате губитак гаса.