Због посљедица пандемије вируса корона која је зауставила производне процесе у аутомобилској индустрији, половни аутомобили данас боље држе своју вриједност него што је то био случај 2019. године.
Прије пандемије, просјечан аутомобил изгубио би око 50 одсто своје вриједности у пет година. Данас просјечна петогодишња амортизација износи 38,8 одсто, а електрична возила су најгора врста - губе отприлике половину своје вриједности, показује истраживање.
iSeeCars је анализирао више од 1,1 милион возила проданих од новембра 2022. до октобра 2023. како би одредио колико им пада вриједност у року од пет година.
“Добра вијест за власнике аутомобила је да сви половни аутомобили држе своју вриједност боље него прије пет година. Али не задржавају сви половни аутомобили једнаку вриједност”, рекао је Карл Брауер, извршни аналитичар при iSeeCars.
Док је просјечна петогодишња амортизација за сва возила 38,8 одсто, електрична возила су лошија за више од 10 постотних бодова и износе 49,1 одсто. СУВ-ови такође губе већу вриједности од просјечних возила и то 41,2 одсто.
Аутомобили који најбоље одржавају вриједност
Ових 25 аутомобила одржавају вриједност далеко боље од просјека. Најбоље рангирани је Порше 911 који губи само 9,3 одсто своје вриједности након пет година, што указује на невјеројатно велику потражњу за овим спортским аутомобилом на тржишту половних возила.
Три друга Поршеа, заједно са шест Тојота, четири Субаруа и три Шевролета, одражавају потражњу потрошача за спортским аутомобилима, али малим СУВ возилима и економичним аутомобилима.
Такође, пораст цијена половних аутомобила у посљедњих неколико година натјерао је многе купце на мање моделе ниже цијене.
"Видјели смо нагли пораст потражње за забавним аутомобилима током пандемије, а потражња за њима је и даље велика”, рекао је Брауер.
Возила која најлошије одржавају вриједност
Луксузни аутомобили увијек губе на цијени брже од уобичајених модела, а најновији подаци потврђују да скупљи аутомобили губе у просјеку 48,1 одсто на вриједности послије пет година, док је просјек индустрије 38,8 одсто.
Међу возилима која најгоре држе вриједност су луксузне лимузине и СУВ-ови.
“Купци који желе задржати своја возила на дуже вријеме не би требали бити превише забринути због ових стопа амортизације, али ако сваких неколико година мијењате ново возило, а та возила су луксузне лимузине или луксузни СУВ-ови, губите много новца”, рекао је Брауер.
Пад вриједности електричних возила
Електрична возила још увијек су релативно нова на тржишту, што ограничава могућност праћења њихове петогодишње амортизације. Али електрична возила која су на тржишту већ пет година изгубила су више вриједности од просјека. Као један од разлога наводе се и подстицаји који снижавају почетну цијену тих аутомобила, али и забринутост око трошкова замјене батерија.
С друге стране, хибридна возила, која су такође новија технологија, смањила су пад вриједности за 20 одсто у посљедње четири године, спустивши се с 56,7 у 2019. на 37,4 одсто. Комбинација виших цијена горива и већег познавања технологије проширила је тржиште и повећала потражњу за хибридним возилима. Тако да има наде и за електричне аутомобиле.
“Тојотина дуга историја с хибридним моделима успоставила је снажну базу купаца, а Хонда и Хјундаи такође стварају хибридне сљедбенике”, тврди Брауер.
“Више цијене нових и половних аутомобила ту су и даље. Све док се ограничена производња нових аутомобила модела од 2020. до 2022. године у потпуности не пресели на тржиште половних аутомобила, недостајаће возила која би задовољила потражњу. То значи бољу вриједност за власнике аутомобила, али и више цијене за купце у догледној будућности”, закључује Брауер.