Најновије истраживање компаније "kарВертиkал", која се бави аутомобилским подацима, открива земље у којима је куповина половних аутомобила најризичнија.
Названа "Индекс Транспарентности Тржишта", ова студија рангира земље користећи више метрика како би одредила оне са највишим нивоом транспарентности.
Нажалост, података за БиХ нема, али ситуација у Србији је испод просјека, а слични су трендови и у другим балканским земљама.
Србија се према истраживањима налази на 18. мјесту према Индексу транспарентности тржишта
Статистика каже, 5,3% свих возила провјерених на "карВертикал" у Србији имало је враћену километражу.
Иако број превара у вези са бројачем километара може сугерисати на примјетан пад у поређењу са претходном годином, овај резултат је посљедица побољшане способности платформе да идентификује превару и ефикасно је разликује од рутинских грешака током дигитализације података.
Просјечна преправка бројача километара код аутомобила у земљи износи 77.086 километара. На примјер, ако је оригинална километража возила 200.000 километара, преваранти је могу променити на 123.000 км како би продали аутомобил по вишој цијени.
Што се тиче саобраћајних несрећа, 37,9% аутомобила у Србији има мање или веће штете, а просјечна вриједност штете износи 3.750 евра.
У Србију стиже 79,2% аутомобила из других земаља. Просјечна старост возила провјерених на "карВертикал" износи 9,4 године, што значи да су такви аутомобили већ изгубили значајан дио своје вредности и могу привући преваранте да промјене бројач километара и подигну цијену.
Ситуација у сусједној земљи, Румунији, која се налази на 21. мјесту, је гора: 7,8% аутомобила има враћену километражу и 59,1% има штете. Међутим, удио увезених возила је мањи (66%). Хрватска је на 15. мјесту, са 3,5% враћених километара и 57,1% возила са штетама.
Западна тржишта и скандинавске земље су транспарентније
Најтранспарентнија земља према истраживању је Велика Британија. Будући да Британци нису заинтересовани за доминацију љеворуких аутомобила на континенталној Европи, стопа увоза је веома ниска (2,2%), што је директно у вези са мањим бројем превара на тржишту половних аутомобила.
У Великој Британији 2,7% аутомобила има преправљен бројач километара, у Њемачкој – 3,4%, Швајцарској – 2,4%, Данској – 4,1%, а Француска – 3,3%, што је знатно боље него у другим дијеловима Европе.
"Западна тржишта и скандинавске земље су генерално транспарентније од земаља на источноевропском тлу, углавном због строжих закона, мањег броја увезених половних аутомобила и вишег БДП-а по глави становника. Земље са јачим економијама обично имају млађе возне паркове и мање превара, јер се мање купаца одлучује за јефтиније аутомобиле“, каже Матас Бизелис, стручњак за аутомобиле и шеф комуникација у "карВертикал".
Земље централне Европе попут Словачке и Чешке се налазе негдје између на Индексу транспарентности тржишта: преправке бројача километара су овдје чешће него на западу Европе, а стопе увоза су високе.
Источна Европа је извор превара са аутомобилима
Украјина, Летонија, Литванија, Естонија, Румунија и Пољска су најмање транспарентна тржишта међу свим испитиваним земљама.
"Стопе превара у овој регији у вези су са већим бројем увезених аутомобила, јер се подаци о аутомобилима често губе током међународних трансакција. Квалитет поправки је такође непоуздан, а удио оштећених возила је виши од просјека. Такође, са гледишта законодавства о превенцији превара, неке земље не чине довољно да заштите јавни интерес“, објашњава Бизелис.
Најгора ситуација је у Украјини, гдје је 8,5% аутомобила имало преправљен бројач километара, а 49,7% је имало штете.
Међутим, Украјина има један од највиших нивоа увоза у Европи – 82,4%.
Литванија, Летонија и Пољска такође имају висок број увезених аутомобила: 75,7%, 73% и 59,8%, редом. Што се тиче штета и преправке бројача километара, у Литванији је 57,6% возила било оштећено и 8,3% имало преправљен бројач километара, у Летонији 58,4% оштећено и 12,9% преправљено, у Пољској 65,8% оштећено и 4,9% преправљено.
Како је израчунат Индекс транспарентности тржишта?
Истраживање компаније "карВертикал" анализирало је стварне извјештаје о историји аутомобила које су корисници компаније стекли од октобра 2022. до септембра 2023. године. Резултати се базирају на 6 фактора:
- проценат аутомобила са враћеним бројачем километара,
- просјечна вриједност преправке бројача километара у километрима,
- проценат возила са оштећењима,
- просјечна вриједност оштећења,
- удио увезених половних аутомобила,
- просјечна старост провјерених аутомобила.
Пошто се њихов предвиђени утицај на транспарентност тржишта може разликовати, стручњаци за податке компаније "карВертикал" су додијелили тим факторима различите вриједности.
На примјер, проценат аутомобила са враћеном километаражом је важнији од просјечне старости провјерених аутомобила у тој одређеној земљи на "карВертикалу".
Матас Бизелис, шеф комуникација у компанији "карВертикал", објашњава да обрада милиона провјера историје аутомобила омогућава компанији да уочи трендове, увиде и прогнозе тржишта половних аутомобила.
Још прецизнији подаци него икада раније
"карВертикал" се брзо шири и константно уводи софистициране алатке с циљем идентификације неслагања у километражи у извјештајима о историји половних аутомобила.
Несавршености су биле присутне због грешака приликом уноса података од стране људи, проблематичних конверзија од миља у километре и недовољног квалитета контроле у државним и приватним базама података повезаним са аутомобилима.
Тренутно, компанија је имплементирала систем за разликовање случајева превара у вези са бројачем километара од рутинских грешака током дигитализације.
Уз помоћ машинског учења, "карВертикал" је искључио различите неправилности и сада пружа прецизније податке о тржишту половних аутомобила.
Ова побољшана тачност се огледа у значајном смањењу пријављених случајева превара са бројачем километара.
Комплетно истраживање погледајте ОВДЈЕ.