Мета планира да понуди опцију претплате без реклама корисницима у Великој Британији, након што је постигла нагодбу са британском корисницом која је тужила Фејсбук због коришћења њених података за циљано оглашавање.
Компанија није саопштила тачан временски оквир за увођење ове нове услуге, али је најавила да ће "подијелити додатне информације у догледно вријеме", преноси британски лист Гардијан.
Повод за ову одлуку је тужба из 2022. године коју је поднијела Тања О'Карол, виша сарадница организације Фоxглове Легал која се бави одговорношћу технолошких компанија, људским правима и друштвеном правдом. Она је тврдила да је Мета прекршила британске прописе о заштити података јер није поштовала њено право да од Фејсбука затражи престанак прикупљања и обраде њених података у сврху персонализованог оглашавања.
Британска агенција за заштиту података (ИЦО) стала је на страну О'Карол, наводећи у саопштењу да "људи имају право да се успротиве коришћењу својих личних података за директни маркетинг, и да могу поднијети жалбу ако сматрају да организација не поштује њихов захтјев за престанак обраде података".
На друштвеној мрежи Икс, О'Карол је изјавила: "Вјерујем да је ово побједа не само за мене, већ за сваког грађанина Велике Британије и ЕУ, јер отвара пут ка коришћењу права на приговор како би се супротставили оглашавању заснованом на надзору широм интернета".
Претплата као одговор на регулаторне притиске
Мета је саопштила да се "фундаментално" не слаже са тврдњама О'Карол, али да ће размотрити опцију претплате како би избјегла сличне приговоре у будућности.
Компанија је већ увела услугу без реклама у Европској унији у октобру 2023. године, након пресуде Европског суда правде. Ова услуга кошта око 10,50 долара мјесечно за десктоп кориснике, док је претплата на Андроид или иОС уређајима неколико долара скупља.
Мало је вјероватно да ће Мета понудити претплату без реклама у САД или другим дијеловима свијета. Према извјештају Блумберга из 2023. године, таква претплата би морала да кошта око 240 долара годишње како би надокнадила изгубљене приходе од оглашивача. Блумберг процјењује да Мета зарађује око 220 долара годишње по кориснику у САД и Канади кроз продају огласа.
Други технолошки гиганти, попут ТикТок-а, такође су разматрали идеју о увођењу модела претплате без реклама посљедњих година. Међутим, истраживања показују да је велика већина корисника и даље спремна да толерише огласе ако то значи бесплатно коришћење. Анкета компаније PrivacyHQ из 2021. године показала је да би само 27,1% корисника било спремно да плати за искуство без реклама.