Док глобална фестивалска сцена постаје све бројнија и комерцијалнија, један тренд се издваја по аутентичности, културној дубини и јединственом доживљају, а то су фестивали који се одржавају унутар тврђава. Широм Европе ове историјске структуре, некада симболи опсаде и изолације, данас постају свјетионици умјетности, слободе и креативности.
У амбијентима који су издржали вијекове ратова, данас одјекују звуци електронске музике, џеза, метала и народних инструмената. Тврђаве не само да додају посебну ноту сваком фестивалу, већ га трансформишу у искуство које брише границе између прошлости и садашњости.
Фестивали унутар тврђава не користе историјски простор као пуку позадину, већ га претварају у равноправног учесника умјетничког израза. Масивне зидине, надземни бастиони и скривени ходници постају елементи звучног пејзажа. Од бањалучког Кастела до Монтемор-о-Велха, од румунског Бонţиде до чешког Јаромера, фестивали у тврђавама доносе јединствено искуство које не нуди ниједна концертна дворана или градски трг.
На фестивалу "Форте" у Португалу, који се одржава унутар зидина национално заштићене тврђаве из 12. вијека, познати берлински ДЈ Бен Клок након свог наступа је изјавио: "Нисам само пуштао музику, имао сам осјећај да разговарам са зидовима. Звук се одбијао и враћао као дијалог."
За извођаче, ове локације нису само фасцинантне по амбијенту. Оне су извор инспирације.
Фестивал "Exit" у Новом Саду није само музички догађај. Од 2000. године, када је фестивал основан, па све до данас Петроварадинска тврђава на којој се фестивал одржава, некадашњи симбол војне силе, претворена је у симбол културне слободе која сваког јула угости преко 200.000 људи из цијелог свијета.
Иста ситуација је и са бањалучким Кастелом који кроз "Freshwave" фестивал, али и остале концерте, сваког љета постаје носилац урбаног идентитета града. Тако тврђава из римског периода постаје централно мјесто окупљања љубитеља електронске музике и умјетности, спајајући локално са глобалним
Фестивали на тврђавама значе више од добре музике - они покрећу економије, граде локални идентитет и трансформишу однос заједнице према властитом насљеђу. Градови попут Бонțиде (Румунија), Јаромера (Чешка), Монтемор-о-Велха (Португал), Сингена (Њемачка) и Катоире (Шпанија) биљеже туристички раст, ревитализацију простора и све већу међународну препознатљивост.
За извођаче, наступ у тврђави је естетски и емотивни изазов.
"Публика је близу, зидови 'дишу', а историја те посматра", рекла је пјевачица ЛП након наступа на "Electric Castleu" у Румунији.
Оно што стадион нуди у величини, тврђава надокнађује атмосфером. Публика на фестивалима у тврђавама осјећа се као дио нечега значајног, дубљег - дијела приче која траје вијековима.
Фестивали доносе више од забаве. Они генеришу приходе, привлаче туристе, стимулишу занатлије и локалне произвођаче, али и враћају смисао старим грађевинама које су деценијама биле заборављене.
Примјера ради, у Бонțиди, домаћини "Electric Castlea" биљеже троструки раст броја ноћења у току јула. У Јаромеру локални музеји и угоститељи биљеже рекордне посјете за вријеме "Brutal Assaulta". У Бањалуци, "Freshwavea" фестивал генерише значајан економски приход, оживљавајући градски туризам и локалну трговину, што је посебно важно за развој малих и средњих предузећа у региону. У времену када је аутентичност ријеткост, фестивали на тврђавама нуде шансу да култура, музика и историја стану раме уз раме. Они нису само одговор на потребе публике за новим искуством - већ средство градова да се препознају, поново дефинишу и освоје ново мјесто на културној мапи Европе. Ове манифестације нису пролазна мода. Оне су повратак коријенима, са погледом унапријед.
Најновије
Најчитаније
23
06
22
52
22
28
22
08
21
50
Тренутно на програму