Film "Betrayed" Eiirika Swensona najvažniji je norveški film u istoriji, jer je prvi visokobudžetni igrani film koji donosi priču o najmračnijem periodu tamošnje prošlosti, Drugom svjetskom ratu i sramotnoj eri Kvislingove marionetske države.
Kako ga njegov autor i dio svjetske javnosti već etiketiraju, najvažniji norveški film o Drugom svjetskom ratu "Betrayed" (u originalu "Den største forbrytelsen") donosi istinitu priču o porodici Braude. Oni su bili "obični" ljudi čija je sudbina zapečaćena samo iz razloga što su bili Jevreji. Film je isproduciran impresivnim budžetom, koji iznosi nešto malo manje od 6 miliona eura, i predstavlja stravične okolnosti holokausta, onako kako je to u stanju dočarati isključivo umjetnost pokretnih slika.
Nacistička agenda nije poznavala granice, a kako se rat širio Evropom četrdesetih, Hitler je pokazivao sve monstruoznije lice zla. Za vrijeme Drugog svjetskog rata Jevreji iz cijele Evrope su deportovani i ubijani u njemačkim koncentracionim kampovima. Kada su nacisti izvršili invaziju na Norvešku, tamošnji Jevreji su se osjećali sigurno, ali kako antisemitizam ne poznaje granice, s rastućim ratnim ludilom situacija se drastično promijenila. Radijski prijemnici su im oduzeti, a pasoši su im ispečatirani velikim slovom J.
Norveškom je tada vladao Vidkun Kvisling, političar koji je sarađivao s nacistima i od svoje zemlje napravio marionetsku državu, kojom je zapravo upravljao Hitler. Upravo se njegovo ime upotrebljava kao generički naziv za saradnike s okupatorima i izdajnike općenito. Na sutrašnji dan, nije naodmet spomenuti, 22. aprila 1945. godine oslobođen je koncentracioni logor Jasenovac, mjesto "konačnog rješenja" za brojne Jevreje, Srbe i Rome prema politici Endehazije.
Genocidni projekt je rađen po istoj matrici svuda u Evropi pa tako i u Norveškoj. Svi muškarci stariji od petnaest godina su uhapšeni i poslani u logore. Žene su bile isuviše uplašene da bi bježale, pa su umjesto bijega odlučile strpljivo čekati povratak svojih muževa, sinova, očeva i braće. Onda je 26. novembra 1942. godine stotine Jevreja usred noći uhapšeno i transportirano u Oslo. Prestravljeni muškarci, žene, djeca, stari i bolesni su bili prisiljeni ukrcati se na njemački teretni brod "SS DONAU". Brod je isplovio s 532 norveških Jevreja, što je bio početak deportacije ljudi na njihovo konačno odredište - Auschwitz.
Film je ekranizacija knjige norveške književnice Marte Michelet iz 2015. godine, koja govori o progonu Jevreja u Norveškoj za vrijeme nacističke okupacije. Norveški scenarista Harald Rosenlow Eeg ("Mirush", "The King’s Choice") je adaptirao priču, oživljavajući događaje koji su se odvijali u možda najgorim danima novije historije Osla. Kuriozitet vezan za cijeli projekt je činjenica da se do njegove finalizacije malo znalo o tome što se u Norveškoj događalo u Drugom svjetskom ratu, što je zapravo i bio osnovni motiv tamošnjeg filmskog instituta da film podrži s impresivnih 5 i po miliona eura javnog novca.
Radnja filma "Betrayed" uključuje i sportsku priču, tačnije boks, pa su i bokserske rukavice motiv koji se pojavljuje na promotivnim materijalima filma. Inače, sport u kontekstu nacističkih priča predstavlja paradoksalnu borbu pojedinca, koji je stavljen u nemoguće okolnosti i gotovo da nema šanse "u ringu" historijskog trenutka. Utoliko je svaka pobjeda pojedinca u nemilosrdnim okolnostima Drugog svjetskog rata grandioznija.
Inače, svojevrsni trend filmskog revizionizma primjetan je u svjetskoj kinematografiji u posljednjih nekoliko godina. Filmove o mračnim političkim ličnostima i zločinima produciraju države koje žele svoje narode suočiti s prošlošću. U tome se zapravo vidi moralni napredak nekog društva, ali kada ovakvi projekti dolaze iz stvarne potrebe da se priznaju greške, a ne iz hinjenja, tj. da preko filmova pokazuju kako s tim greškama i zločinima nemaju više ništa. Pogled u budućnost nikada ne isključuje da se krajičkom oka zaviri u prošlost, pa makar i preko filmske umjetnosti.
Norveška kinematografija dolazi iz vrlo zanimljivog umjetničkog skandinavskog područja, koje karakterišu izvrsni trileri, književne senzacije i jedan sasvim novi kriminalistički žanr, koji zalazi u duboku socijalnu patologiju podneblja u kojem manjka sunca, pa tako i topline u emocionalnim odnosima. Pravo je čudo da iz tako uređenih zemalja s uzornim socijalnim politikama isplivavaju priče o svim oblicima zlostavljanja i seksualnim devijacijama. Filmovi koje snimaju Norvežani nerijetko šokiraju svojom brutalnošću, poput nedavnog "Cadavera", koji je osvanuo na Netflixu.
Најновије
Најчитаније
17
44
17
36
17
33
17
30
17
24
Тренутно на програму