22.08.2025
13:59
10 најпродаванијих производа у бившој Југославији. Неки су настали као одговор на западне трендове, а неки су постали толико успјешни да су и данас препознатљиви брендови.
БизнисИнфо.ба присјећа се десет најпродаванијих и највољенијих производа бивше Југославије.
“Прва љубав” можда заборавиш, али прву Цоцкту – никад. Словеначки напитак лансиран 1953. године био је одговор на Цоца-Цолу, и то врло успјешан. Рекламе су славиле “пиће наше и ваше младости”, а стотине милиона флаша нашле се на столовима широм земље.
Кад би се у кухињи чуло: “Додај мало Вегете”, сви су знали да ће ручак добити онај препознатљиви шмек. Подравкина мјешавина зачина из 1959. постала је готово па национални симбол кулинарства, а уз то и извозни хит који је путовао и преко граница Југославије.
Бамби је 1967. лансирао кекс који је убрзо постао универзалан: за бебе, дјецу, студенте, па и баке и дједове. “Да ти мама да Плазму” био је знак пажње и љубави, а по многима је то био и “најукуснији оброк у кутији”.
Крајем шездесетих појавио се витамински прах који се сипао у шарене пластичне чаше. Убрзо није било дома без ње. Дјеца су вољела пјенушаву наранџасту чашу, а родитељи су били задовољни што “уносе витамине”, мада је упитно колико је овај напитак заиста здрав.
Кад би се на столу појавио Фруцтал, знало се да је гост на високом нивоу или да се слави. Сокови из Ајдовшчине имали су имиџ луксуза – гушћи, квалитетнији и скупљи од конкуренције. Били су статусни симбол у боцама.
“Фића” је био први аутомобил многих породица, док је Југо требао бити симбол модерне Југославије. Фића се производио у скоро милион примјерака, а Југо је отишао чак и до Америке. Без обзира на мане, оба су остала уписана у колективно памћење.
Кад је 1971. из Буја стигао први европски џепни калкулатор, многи су се питали: “Зар и то правимо код нас?” Дигитрон ДБ-800 био је технолошки понос и толико популаран да је назив “дигитрон” постао опћи појам за калкулатор.
Није било дјетета које није пожељело Понy. Љубљански бицикл био је практичан јер се могао склопити, али и стилизиран – возио се у школу, на посао, па и на љетовање. Понy је постао возило слободе за генерације Југославена.
Када се 1972. појавио на полицама, Смоки је био револуција. Кукурузни флипс с кикирикијем брзо је освојио срца потрошача. На дјечијим рођенданима био је обавезна здјелица на столу, а остао је вјерни пратилац и филмских вечери.
Загребачка чоколадна Домаћица била је пандан Плазми и један од најпродаванијих колачића у земљи. У црној кутији с препознатљивим златним словима крила се посластица коју су подједнако вољеле и породице и гости.
Вријеме које се памти по окусима и мирисима
Ових десет производа не представљају само економски успјех – они су дио југославенске свакодневице и колективног идентитета. Данас, деценијама након распада земље, многи од њих и даље живе, подсјећајући нас на једно доба у којем се пило, јело и живјело “по нашки”, преноси Бизнисинфо.
Најновије
Најчитаније
16
29
16
29
16
29
16
27
16
21
Тренутно на програму
14:45
Мућке С 03 ЕП 07 (Р, 12+)
серијски програм
15:30
Крваво цвијеће С02 ЕП 168 (12+)
серијски програм
16:20
Вјежбајте са Лидијом
лајфстајл
16:30
Вијести
информативни програм вијести
16:50
Центар дана
инфотејнмент
18:20
Народ прича
репортажна емисија
18:55
Маркетинг
маркетинг