Ако сте икада обратили пажњу на задњи дио фармерки, вјероватно сте примијетили кожну етикету на појасу. Овај детаљ је присутан на панталонама од тексаса више од једног вијека, али мало ко зна због чега је уопште уведен и какав је био његов значај имао у прошлости.
Како је настала кожна етикета?
Прве кожне "закрпе" на фармеркама појавиле су се 1873. године, захваљујући компанији "Леви Штраус & Цо". У том периоду тржиште је било преплављено копијама које су се продавале као оригинални "Левис" модели. Ове копије су, логично, биле далеко лошијег лошијег квалитета, што је нарушавало углед бренда
Ако волите да носите фармерке, сазнајте и који је најбољи начин да их перете, а да не изгубе боју!
Како би спријечио превару и омогућио купцима да препознају оригиналне фармерке, "Левис" је увео јединствени заштитни знак - кожну етикету са угравираним мотивом два коња који покушавају да поцијепају фармерке. Овај симбол постао је препознатљив широм свијета и указивао је на издржљивост оригиналног "Левис" тексаса.
Зашто су фалсификатори тешко могли да је копирају?
Иако данас овакав детаљ може врло лако да се направи, крајем 19. вијека кожа је била скуп и тешко доступан материјал. Користила се за израду седла, обуће и опреме за коње, а могла је да се набави само уз посебне дозволе. То је отежавало онима који праве фармерке "на црно" да дођу до материјала и направе вјеродостојне копије.
Осим тога, свака етикета била је гравирана помоћу специјализоване опреме, до које фалсификатори нису могли да дођу. Па тако, једноставним погледом на етикету, купци су лако могли да препознају оригиналне фармерке.
Како се њена улога мијењала кроз вријеме?
Развојем технологије и смањењем трошкова производње, права кожа постала је резервисана за луксузне колекције, док су код већине брендова почеле да се користе закрпе од јакрона – материјала на бази целулозе који имитира кожу. Овај материјал је јефтинији за производњу, али задржава препознатљив изглед.
Данас кожне и јакронске етикете више немају ту заштитну функцију, већ углавном служе као дио бренд идентитета. Оне истичу име произвођача, стил и величину модела, али и одају почаст оригиналном дизајну који је Леви’с увео прије више од једног вијека, преноси Мондо.