Изградња аутопута од Бањалуке до Приједора, коштаће Српску на крају као Светог Петра кајгана.
И донијеће, по свему судећи, више штете од користи.
Кинеској фирми која је са Владом 2018. потписала уговор о изградњи ове трасе, тада је загарантован комплетан приход од наплате путарина у наредних 30 година. А загарантована је и конкретна цифра на годишњем нивоу - 32 и по милиона евра.
То, у суштини, значи да ће Влада Кинезима, ако путарина не буде наплаћивана у том износу, морати намирити разлику. Ако се у обзир узме податак да је на дионици Бањалука-Добој за осам мјесеци наплаћено око 25 милиона марака, и да би промет до Приједора, реално, био мањи, закључак је јасан. Не само да Српска у наредних 30 година неће добити ни фенинга од путарине, већ ће позамашну суму новца морати да доплаћује извођачу. Зато, како сазнајемо, ових дана министарству саобраћаја и Влади, они који се разумију у читав процес, предлажу да раскине Уговор, и умјесто аутопута, до Приједора изгради брзу цесту.
Чак би и пенали који би се због раскида Уговора морали исплатити концесионару, на крају били исплативији по буџет Српске. У министарству нам на питање да ли се такав потез разматра, не одговарају конкретно
- Скупштина Републике Српске је у Просторном плану Републике Српске 2020-2025 дефинисала мрежу аутопутева у Републици Српској. На основу тога, реализује се свака дионица, односно, прати се Просторни план Републике Српске као највиши акт просторног планирања - који је усвојила Народна скупштина Републике Српске фебруара 2015. године - кажу из Министарства саобраћаја и веза Српске.
Да зло буде веће, ни ту није крај причи о неисплативости Уговора са Кинезима. И то зато што је, по свему судећи, тачна информација да је извођач тражио више новца од Владе за изградњу аутопута од износа који је договорен Уговором. Ту су информацију већ објавили поједини медији. И опет нема конкретног одговора из министарства, јер су информацију у реченици за реченицом, прво демантовали, а онда потврдили.
- У појединим медијима појављују се јако тенденциозни наслови да „Кинези траже још пара за аутопут Бања Лука – Приједор" - што је неистина. Истина је да је Уговор за изградњу аутопута Бања Лука – Приједор потписан децембра 2018. године и да су јединичне цијене грађевинских материјала тада биле много ниже у односу на јединичне цијене данас, те је у складу са тим кинески Концесионар доставио захтјев за корекцију јединичних цијена основних материјала. У складу са тим ангажована је реномирана инострана ревизорска кућа која би требало да анализира захтјев Концесионара - додају из поменутог Министарства.
Напомињу у Министарству, додуше, да је Уговор омогућио извођачу да тражи корекцију цијена због поскупљења грађевинског материјала. Чињеница је, додуше, и да би неко у министарству и Влади, требало озбиљно да анализира колико ће Српску то све да кошта, и да ли заиста постоји исплативије рјешење од Уговора, који, рекло би се, овакав какав јесте, нипошто није требало ни да буде потписан.
- Мислим да морамо некако изнаћи рјешења да не идемо у том правцу. Углавном,ми требамо Приједор, Нови Град и ту нашу западну, западни дио Крајине и Републике Српске морамо повезати неком бољом инфраструктуром, том, најмањег реда, брзом цестом. Ми имамо национални правац и интерес, то је аутопут Бањалука-Београд, и аутопут који иде од Бањалуке, Добоја, преко Модриче, Брчког, односно Бијељине до Раче - изјавио је Слободан Станаревић, директор Аутопутева Републике Српске.
Вриједност улагања, дефинисана уговором који је са кинеском фирмом "СДСХС-ЦС", крајем децембра 2018. године, потписао тадашњи ресорни министар, Неђо Трнинић, износи скоро 300 милиона марака. А коштаће, када се подвуче црта, много више. И за то би неко требало да одговара.