Приједлогом закона о измјенама и допунама Закона о комуналној полицији повећане су новчане казне за прекршаје, јер је примјена Закона у дијелу који се односи на казнену политику показала да су постојеће новчане казне дестимулативне и не дјелују ефикасно на починиоце прекршаја.
Приједлог закона посланици Народне скупштине Републике Српске треба да разматрају на сједници најављеној за понедјељак, 24. марта.
Измјене и допуне постојећег Закона неопходне су јер је утврђено да комунална полиција постојећим начином организације и функционисања у појединим областима не обезбјеђује у потпуности прописани ниво комуналног реда, наводи се у образложењу Приједлога закона.
У случају да се не поступи по обавези изреченој у рјешењу комуналног полицајца, одговорном лицу у правном лицу, државном, односно републичком органу, органу јединице локалне самоуправе изриче се, умјесто 500 КМ казна у износу од 1.000 КМ, односно предузетнику 500 КМ умјесто досадашњих 250, а физичком лицу, умјесто 100 КМ, казна од 200 КМ.
Према предложеним измјенама, број комуналних полицајаца локалне самоуправе утврђиваће се према резултатима посљедњег пописа становништва, тако да општине које имају до 1.000 становника могу да имају једног комуналног полицајца.
"Јединице локалне самоуправе које имају од 30.001 до 50.000 становника могу да имају највише осам комуналних полицајаца, од 50.001 до 70.000 становника највише десет комуналних полицајаца, од 70.001 до 90.000 становника могу да имају до 12, од 90.001 до 150.000 становника могу да имају највише 16, а за градове од 150.001 до 200.000 становника предвиђено је највише 26 комуналних полицајаца", наводи се, између осталог, у Приједлогу закона.
Један од већих проблема код примјене Закона о комуналној полицији јесте у вези са чланом који регулише надлежности, јер је пракса показала да је долазило до сукоба надлежности између комуналне полиције и инспекција и на републичком и на локалном нивоу, те је прецизиран комунално-инспекцијски надзор Полиције.
"Тако Приједлог закона не садржи одређене области надзора за које је утврђено да нису у надлежности комуналне полиције, али су додане нове, које су јој у претходном периоду посебним прописима дате", наводи се образложењу.
Приједлог закона, у односу на важећи Закон, уводи више нових рјешења која се односе на: организовање комуналне полиције, надлежност полиције, увођење института упозорења као превентивне активности која треба да утиче на спречавање нарушавања комуналног реда и настанка прекршаја, вођење евиденција које би биле у функцији планирања, спровођења комунално-инспекцијског надзора, контроле и извјештавања о раду и стању комуналног реда, и друга питања од значаја за обављање комунално-инспекцијског надзора.
Закон је допуњен и новом одредбом која даје овлашћење комуналном полицајцу да упозори лице које својим понашањем, дјеловањем или пропуштањем одређене радње може да наруши законом и другим прописом утврђени комунални ред.
Предвиђена су три начина упозорења, усмено, писмено или путем средстава јавног информисања.
"У вршењу надзора комунална полиција може дјеловати предузимањем различитих облика превентивних и репресивних мјера. Превентивним дјеловањем може да се утиче на спречавање нарушавања комуналног реда и настанка прекршаја, што је и основни циљ комунално-инспекцијског надзора", додаје се у образложењу Приједлога закона.
Измијењен је члан закона у односу на важећи текст, којим је прописано да ће комунални полицајац, између осталог, затворити објекат, односно пословни простор субјекта надзора ако утврди да субјект надзора изводи музику уживо или репродукује помоћу аудио и видео-помагала без одобрења за извођење музике уживо или репродуковања помоћу аудио и видео-помагала.
Ова измјена је унесена јер је анализа Закона показала да за издавање поменутог одобрења нема правног основа, односно да ниједан посебни пропис не регулише издавање овог одобрења.
Комунална полиција, осим евиденције о извршеном комунално-инспекцијском надзору, прописане важећим законом и упутством ресорног министра, успоставиће евиденције о пријавама грађана, о издатим упозорењима и о тражењу асистенције овлашћених службених лица Министарства унутрашњих послова.
Ове евиденције биће у функцији планирања, спровођења комунално-инспекцијског надзора, контроле и извјештавања о раду и стању комуналног реда на подручју јединице локалне самоуправе.
Продужен је рок за затварање објекта, односно пословног простора субјекта надзора са седам на 14 дана ради усаглашавања са новим Законом о инспекцијама Републике Српске.