Новогодишњи празници и викенд у Републици Српској донијели су незапамћену гужву и хаос у домовима здравља.
Поред свега, ситуација се додатно погоршала хакерским нападом који је паралисао интегрисани здравствени информациони систем.
О свему томе говорили смо и у "Теми дана", гдје је наш гост био директор Фонда здравственог осигурања Дејан Кустурић, са њим је разговарала Кристина Секерез.
Кустурић је објаснио да су напади почели ујутро 31. децембра, да им је стигла порука да им је постављена бомба.
"Наше су службе одмах реаговали и прво што смо урадили је да смо прекинули комуникацију с нашим екстерним корисницима. Ми имамо преко 6.000 екстерних корисника од којих сваки може бити заражен. Приликом приступања размјени података постаје све рањиво", рекао је он и нагласио је да су службе одмах реаговале.
"Према садашњим подацима база је сигурна, подаци су сигурни", нагласио је и додао да систем није пао, већ да је по служби само "одсјечен" од комуникације што није ништа неуобичајено у оваквим ситуацијама.
Како је истакао, ситуација је показала да сви системи заштите како треба.
Поновио је да је база сигурна и поручио да се не жури са подизањем свих система како би се избјегли додатни проблеми.
"Сигурно у неких 10-15 дана да ће бити повремено пуштање неког од системских рјешења која постоје у ИЗИС-у", нагласио је Кустурић.
Говорећи о мотивима хакерског напада, каже да су они познати онима који су напад извршили.
"Неко ко је покушао некакву пљачку, вјероватно он зна због чега је то урадио и због чега је направио овај проблем. Разлога може бити пуно. Може бити дјечија игра, да покажу како могу да сруше одређени систем, да могу бити професионалци. Оно што ми имамо сазнања, ови исти на које се сумња су скоро имали напад и у Србији. Под њиховим псеудонимом су се представљали као неко ко покушава да уцијени одређене институције", каже Кустурић за АТВ.
Увјерен је да ће службе одрадити свој посао како треба и да је МУП већ контактирао Интерпол о овом случају.
Оно што је најбитније, сви осигураници ће имати и даље здравствену заштиту и напад неће утицати на њих.
"Имају право и морају добити апсолутну сву здравствену заштиту од здравствених институција и здравствене институције су добиле јасне инструкције. Ту може бити неки технички проблем у папиролошком смислу да се сачека некакав рецепт, да се сачека упутница, али што се тиче њихових права ИЗИС не лијечи. Значи, лијече доктори, здравствени радници. Ово је начин размјене између институција", објаснио је Кустурић.
"Препоруке су - обично је питање око плаћања. ФЗО је све услуге нашим осигураницима плаћао до сада и плаћаће убудуће и свакаква административна баријера биће отклоњена између институција, значи између домова здравља, болница и тако даље. Ми ћемо наћи начине како да те податке размијенимо, да покријемо овај период и да наставимо радити овако како је до сада било замишљено. Што се тиче осигураника, кажем, евентуално у случају неких потешкоћа, могу своја права остварити преко заштитника права у Фонду. У комуникацијама са здравственим институцијама имамо назнаке да неће бити проблема. Кажем, техничке природе да се нешто сачека, да ли да се на папир добије рецепт, или да се чека на упутницу, ми смо то припремили и ово није ништа неуобичајено. Шта да се деси да нестане струје, значи опет се може радити евиденција на неки начин и размјена података", додатно је појаснио у Теми дана.
Још једном је поновио да осигураници могу да користе своја права и здравствене установе треба да им пруже потребне услуге, а Фонд треба да плати ту услугу.