Српска православна црква данас обиљежава Светог Луку, а широм свијета 31. октобар је познат као Ноћ вјештица. Тог дана сви се костимирају у духове, костуре, вјештице и друге авети.
Код нас је поменути Хеловин све популарнији, али углавном међу млађим генерацијама и у урбаним срединама. Ипак, став СПЦ је јасан: противиза свега овога је атеизам, удаљавање од вјере и негација постојања како Бога тако и ђавола.
На званичном сајту Епархије ваљевске објављено је саопштење Протонамјесника Александра Вучаја.
"Зато, љубљени моји, бјежите од идолопоклонства… А ја нећу да сте заједничари са демонима… Не можете пити чашу Господњу и чашу демонску, не можете учествовати у трпези Господњој и у трпези демонској. Зар да разљутимо Господа? Јесмо ли јачи од Њега? Све ми је слободно, али све не користи, све ми је дозвољено, али све не изграђује." (1. Кор. 10, 14-23)“, започео је он.
Додао је да вријеме и савремена цивилизација у којој живимо, интернетом, друштвеним мрежама, медијима и брзом комуникацијом, учинила је планету "глобалним селом."
"Глобализам и постмодерни свијет постали су арена и пијаца без граница, за мултинационалне компаније и корпорације разних профила, које су у бесомучној трци за профитом креирала потрошачка друштва оличена у симболици шопинг мола. Болест потрошачке булимије, помрачила је сваки вид друштвеног живота, оличеног у догађајима празника. У пакетима поклона за којим савремени човјек хрли, запаковани су и најразличитији културолошки обрасци, обичаји, симболи и садржаји зли, мрачни и подмукли. Трули и горки плодови, постављени су на трпези демонској и идолопоклоничкој која је заодјенута плаштом некорисне и човјекоубиствене слободе, којом се хране паклене чељусти среброљубља и зла“, навео је он.
Додаје да у стихији неопаганизма, потрошачког лудила и инстант забаве, која нам долази из западног свијета, које нерасудно и слијепо прихватамо, пуштајући их да нам се латентно, највише кроз медије, подвуку у животе, ми допуштамо да нам задиру у темеље нашег православног идентитета и културе.
"Тако смо 'безазлено и дјечије', дозволили да нам животе помрачи тама паганског и незнабожачког мрака, узимајући учешћа у 'ноћи вјештица' и тиме, свјесно или несвјесно придали значај ритуалима и обичајима потпуно страним нашем животу и вјери. Несхватљиво и пренаглашено акцентовање обичаја евро-америчке цивилизације, који, ако су уопште вриједни помена, треба да буду само пуки податак из историје и културе на часовима енглеског језика, постали су практиковање накарадних маскенбала, који својом симболиком величају трпезу демонску, лаж, бесмисао и незасити материјализам увијен у бљештави омот слаткиша“, додао је.
У тој и таквој, наставља Протонамјесник, језивој Саломиној игри смрти, ђаво лукаво приказује себе и своје демоне као привлачне, занимљиве, раздрагане и забавне.
"Кроз игру, младим и незаштићеним душама предлаже, а у томе имају учешће и подршку родитеља, да се преоблаче, преобликују у ружно, ђаволско, зло и насилничко, подстичући их да потискују и руже свој људски и божански лик и да у тој накарадности уживају. У оригиналном, мрачном обреду, дјеца иду у домове и породице, обредно им пријетећи да ће им учинити зло, неку 'враголију' или смицалицу, да би људи обредно 'дали ђаволу данак', да би се избавили (енгл. Трицк ор Треат). Ова демонска лакрдија и 'трговина' перфидно покушава да нам отупи, разблажи, а коначно и укине одбојност, опрез и противљење злом и демонском, настројења која су природна и која смо стекли и која развијамо у нашем традиционалном друштву, управо узрастајући у својој вјери и Цркви. Оне су наш истинити идентитет“, додао је.
"'Ја сам свјетлост свијету, ко иде за мном неће ходити у тами, него ће имати свјетлост живота'," (Јн. 8,12), говори наш Господ Исус Христос. Живот Цркве и сваки празник и њој, у Духу Светом, јесте догађај живота и свјетлости. Наша вјера, предана од Господа апостолима и светитељима Цркве јесте у својој бити свјетлост Васкрсења и вјечног живота. Окретање лица од ове свјетлости јесте урањање у таму и бесмисао, у смртну злоупотребу слободе која не користи и не изграђује. По ријечима апостола Павла, изграђујмо себе и друге, нарочито своју дјецу и младе, у чаши и трпези Господњој, у Цркви и Литургији, у слатком Православљу. Не сједајмо и клонимо се трпеза демонских и таме 'ноћи вјештица' већ радујмо се са свима Светима, са цијелом нашом Црквом, сјају лица Божијег - Господа и Спаситеља нашег Исуса Христа. Они су нераскидив дио нашег свеукупног хришћанског идентитета, литургијског искуства Цркве, залог светосавља који смо добили као крштен и просвећен народ", закључује се у саопштењу.