Институт за метрологију

Неправилности и нелогичности у мјерењу гледаности

  • Извор: АТВ
  • 31.05.2024. 19:25

Годинама су поједине ТВ куће убирале екстра профит од маркетинга на основу измишљених и њима намјештених података о гледаности у БиХ. На то је све годинама упозоравала и АТВ која је указивала да подаци о гледаности у БиХ нису реални. А све је кренуло од Института за метрологију – бројне одлуке незаконито су биле донесене без сагласности Савјета за метрологију, односно мјеритељство.

Институт се сам без сагласности Савјета прогласио надлежним за област мјерења гледаности. И тада је на сцену ступа агенција АМ која је добила ексклузивно право да верификује уређаје за мјерење гледаности, односно сами себе су без законског упоришта овласитили да мјере гледаност. На то су упозоравали из Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске, али су их у Институту игнорисали. О томе смо извјештавали у новембру 2022.

Када је у питању именовање лабораторије за верификацију мјерила, у закону стоји да се бора добити сагласност, да институт у ствари мора добити сагласност Савјета за метрологију, што у овом случају није био случај“, рекао је 2022. године тадашњи директор Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске Никола Ђукић.

Да су подаци о гледаности нереални, схватили си и сва три јавна емитера у БиХ који су се јасно рекли да подаци агенције АМ нису тачни. О томе смо писали прије седам година. 

„Покушавали смо на све могуће начине да дођемо до тога на који начин се врши мјерење. Знате кад тражите оне основне податке, гдје су ти пиплметри, колико их има, ми смо ту сумњу изражавали годинама, чак и када су они говорили да смо најгледанији“, рекао је 2017. године тадашњи генерални директор РТРС-а Драшко Милиновић.

Тада је нефер пословање и различите аршине потврдио и сам Суд. Међутим, у агенцији се нису много обазирали. Седам година касније праксу нису промијенили. Сертификат о одобрењу типа мјерила су изгубили 10. маја, али их то није омело да мјерења наставе да врше још 14 дана након тога. Изгубили су га по новом Правилнику о метролошким и техничким условима за мјерила гледаности, пиплметар, који је донесен лани у октобру. По старом су могли да се користе уређаји који су превазиђени. Тренутно у БиХ не постоје уређаји који задовољавају прописе. АТВ је годинама извјештавала о проблемима у мјерењу ТВ гледаности, као и о бројним нелогичностима. 

„Један најконкретнији примјер када су нам један дан дошла истраживања, када смо видјели 0,00%, што је заиста немогуће, а онда нам је из АМ као званично објашњење и одговор кажу, ви тај дан нисте били видљиви у БХ телекому. Само мало, шта је са Телекомом Српске? Шта је са другим оператерима, који су заиста примарни у Републици Српској? То је јасан примјер о неправилној подјели, о нетранспарентности у раду и очигледно дуплим аршинима. Говоримо о буџетима од неколико десетина милиона КМ који долазе на тржиште и који се из Сарајева распоређују како некоме одговара, односно, на основу баш свих тих истраживања која су изазивала бројне оправдане сумње“, истакао је Дејан Ступар, директор продаје и маркетинга АТВ-а.

Након свега, поставља се логично питање - ко мјери наводно гледаност и на који начин? Не треба заборавити да је десет ТВ станица и медијских агенција тражило ревизију истраживања гледаности, што је агенција АМ одбила, што свакако иде у прилог да су подаци о гледаности годинама били намјештени. Досад су, наводно, једини имали лабораторију за сервисирање пиплметара и друге опреме, па су могли сами себи издавати сертификате о исправности опреме. То више није случај. Институт је испунио своју дужност - донио акте који прописују карактеристике уређаја за мјерење и осигурао да се редовно провјерава њихова тачност. Некоме је, чини се, и то засметало, па је Комисији за борбу против корупције Парламентарне скупштине БиХ стигла анонимна пријава. Наравно како би се поново заштитили нечији интереси. Најгласнији су били опозиционари. Како и не би када су годинама штитили интересе који су очигледно и њима доносили профит.

Пратите нас и путем Вибера

  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:00 АТВ Вијести

    Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.

  • 19:40 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:42 Спорт

    Преглед најважнијих дневних спортских дешавања и информација из земље, региона и свијета.

  • 19:49 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:50 Временска прогноза

    Преглед временских и биометеоролошких прилика у земљи и региону.