Ђурђевдан (6. мај по новом, 23. април по старом календару) је један од најзначајнијих и најљепших празника у српском, ромском и ширем балканском народном предању.
Празник Светог Ђорђа обиљежава долазак прољећа, буђење природе, заштиту стоке и људи, и носи богат сплет обичаја, вјеровања и ритуала – и хришћанских и предхришћанских.
Обичаји и вјеровања нашег народа везани за Ђурђевдан постојали су и прије него што је прихватио хришћанство. Ђурђевдан се у народу сматра за границу између зиме и љета, празник који се односи на здравље укућана, удају и женидбу младих, плодност стоке и добре усјеве.
Стога се већина обичаја који постоје у народном вјеровању односе на заштиту, здравље и плодност.
Најчешћи обичај је плетење вијенаца од љековитог биља и прање водом у коју су уроњене љековите биљке.
Прослављају га и католици и православци, свако по свом календару, као Дан Светог Георгија. Код Срба је он попримио и неке друге особине, мијешајући се са претхришћанским култовима Балкана, па се зато и празник Светог Георгија код Срба не слави исто као у другим хришћанским земљама.
Ђурђевдан је празник са јако пуно обичаја везаних за њега, и магијских радњи за заштиту, здравље и плодност, које се тог дана обављају. Обичаји и вјеровања српског народа везана за Ђурђевдан су у народу свакако постојали и прије него што је примио хришћанство.
Свети Ђорђе је својим празником свакако заузео мјесто старог српског божанства плодности Јарила и његовог празника. Црква на овај дан обиљежава погубљење Светог Георгија, које се десило 23. априла 303. године.
Вече уочи Ђурђевдана домаћини су имали обичај да одаберу два млада лука у башти, од којих један представља срећу, а други несрећу. Потом им се перке поравнају маказама, а на празник се изјутра провјери који је више израстао.
У зависности од тога који је виши лук – пратиће нас срећа или несрећа током године.
Ђурђевдан се сматра границом између зиме и љета, празник везан за здравље укућана, удају и женидбу младих из куће, плодност стоке и добре усјеве.
За мало који празник код Срба је везано толико обичаја и вјеровања, па и магијских радњи.
Главни обичаји су: плетење вијенаца од биља, умивање биљем, купање на ријеци. Увече, уочи Ђурђевдана, неко од укућана накида зелених гранчица у најближој шуми и њима окити врата и прозоре на кући и осталим зградама као и улазне вратнице и капије.
Ово се чини да би година и дом били берићетни - да буде здравља, плода и рода у дому, пољу, тору и обору. Понегдје је обичај да ово кићење зеленилом врше на сам Ђурђевдан прије зоре.
Оплету се вјенчићи од "ђурђевског цвијећа“: ђурђевка, мљечике и другог, и њиме се оките улазна врата на дворишту и кући. Ти вијенци стоје изнад врата читаву годину, до сљедећег Ђурђевдана.
Многи праве крстове од љесковог прућа и стављају их по њивама, баштама и зградама - да би се сачували од града (слично крстовима од бадњака за Божић). Уочи Ђурђевдана, домаћица спушта у посуду пуну воде разно прољећно биље, а онда одмах спушта: дрен, па за њим здравац, и на крају грабеж и црвено јаје, чуваркућу која је остала од Ускрса; то се затим стави под ружу у башти да преноћи.
Ујутру се сви редом умивају водом: дјеца - да буду здрава као дрен, дјевојке - да се момци грабе око њих, старији - да буду здрави, домаћин – да му кућа буде добро чувана, пише "Стил".
Најновије
Најчитаније
23
06
22
52
22
28
22
08
21
50
Тренутно на програму