04.05.2025
10:01
Годишњица је смрти Јосипа Броза Тита. Дан је када се рађају заблуде о СФРЈ, њеним успјесима, политичкој стабилности и моћи.
Причало се да можемо да нахранимо цијелу Европу, да смо војна супер-сила и једна од најразвијенијих европских земаља. Све је то била лаж.
Била једном једна земља, звала се Социјалистичка Федеративна Република Југославија. У њој су сви њени житељи, без обзира на нацију, вјеру, боју коже, уживали иста права и сви су радили и свима је све било таман онако како треба.
Звучи као бајка, зар не? Вјероватно зато што би овакав опис СФРЈ био једнак бајци - нарочито када имате у виду да је државом прилично чврсто владала једна једина партија која је могла да постоји (испрва Комунистичка партија Југославије, потом Савез комуниста исте земље).
О тој земљи могло је да се напише мноштво бајки (на примјер - да смо извозна економска сила, да можемо да нахранимо цијелу Европу, да смо војна супер-сила - четврта у Европи а осма у свијету, да смо - наводно - према Форбсу били једна од најразвијенијих европских земаља - што је и сама редакција демантовала). Зато ћемо се данас посветити митовима везаним за економију СФРЈ.
Ова тврдња је заправо, у извјесној мјери тачна. Али - зато што се Југославија - послије разорног Другог свјетског рата - обнављала и са рушевина се дизала у (колико-толико) прихватљиву земљу за живот.
У том периоду заправо су се све земље пребацивале из ратне у мирнодопску економију, а технолошки напредак који је заправо морао да буде одложен (јер - многе ствари су смишљене и прије великог глобалног сукоба) обнављао је економију у већини европских земаља брже него иначе
Дакле - привредни раст Југославије послије Другог свјетског рата није имао много везе са КПЈ и Јосипом Брозом Титом, већ са примјеном технологије, развојним пројектима - нарочито инфраструктурне природе и убрзаним улагањем у пољопривреду - јер је народ морао да осјети бољитак - ако ништа друго - а оно кроз храну.
Што се тиче земаља Западне Европе - оне су у то вријеме расле по историјски високим стопама, а земље у развоју (попут наше) уводиле су за то вријеме револуционарне технологије. Замислите само електрификацију цијеле земље?
Народски речено - ову бајку можете „мачку да окачите о реп“. Заправо је у вријеме највећег развоја СФРЈ (а кажу да је то било од 1961. до 1980.) - дуг растао по стопи од 17,6% годишње.
Спољни дуг СФРЈ је од 1961. до 1981. порастао од тек пар стотина милиона долара на 16 милијарди долара.
Да се тај тренд задуживања наставио и да Југославија није пропала, данас би тај дуг износио око шест билиона долара. Не, није грешка: шест билиона.
Југославија је заправо - банкротирала 1982. Ту информацију наравно нисте могли да чујете у строго контролисаном дневнику било које од шест државних телевизија распоређених по главним градовима република, нити да прочитате у дневним новинама попут Политике, Борбе, Ослобођења, Јутарњег листа, Дела…
Тада је руководство државе признало страним кредиторима да не може враћати своје дугове. Дугови су репрограмирани 1983. и 1984. (морала су се одржати и Зимске олимпијске игре у Сарајеву и сви су морали бити срећни и задовољни), али је земља тонула у кризу све дубље: Југославија више није имала новца за куповину (прије свега) енергената као што је била - нафта. Држава је тада примарно дуговала Свјетској банци, ММФ-у и појединим државама...
Када они који памте Југославију мало дуже „ставе прст на чело“ - сјетиће се да је у некадашњој земљи и те како било несташица. Оне су управо везане за период пред саму смрт и одмах послије смрти Јосипа Броза Тита и времена када је држава признала страним инвеститорима да не може да сервисира своје дугове.
Хајде да причамо о првој великој нафтној кризи која је погодила и СФРЈ током Првог заливског рата између Ирака и Ирана.
Руководство тадашње земље увело је најприје рјешење „пар-непар“: ако вам се регистрација аутомобила завршавала са 1, 3, 5, 7 и 9, онда сте могли да се возите својим аутомобилом у понедјељак, сриједу и петак. Уколико се пак завршавала са 2, 4, 6, 8 и 0 - могли сте да возите уторак, четвртак и суботу. Недјеља је била „отворена за све“.
Е, кад је 1982. ђаво однио шалу па смо признали да пара више нема - морали смо да несташицу горива рјешавамо на други начин - увођењем бонова. За аутомобиле сте могли мјесечно да купите - 40 литара горива. При том - не смије се заборавити да су возила трошила више горива него данас. Знатно више.
Највише литара горива припадало је власницима моторних друмских возила преко 7 тона носивости и аутобуса, који су обављали јавни превоз у друмском саобраћају.
Такође већа количина бонова припадала је „теренским радницима“, докторима, ветеринарима, инспекторима са властитим возилима, инвалидима, као и вјерским заједницама и свештеницима који су користили возила за вјерске обреде. Исти случај је био и са власницима трактора, регистрованих бродова и такси возила. Пуне двије године гориво сте могли куповати - само уз бонове.
Хоћете да подсјећамо на несташице кафе? Уља? Шећера? Брашна? И то баш у вријеме оне сјајне и бајне - СФРЈ?
Ни ова бајка „не пије воду“, али је због константног понављања југоносталгичара - и она остала универзално прихваћена „истина“. Заправо је ствар значајно другачија.
Либерал у опсежној студији - готово милион људи отишло је „трбухом за крухом“. Разишли су се Југословени широм западних земаља - Аустрија, Њемачка, Француска, Сједињене Државе и Аустралија постале су меке за школоване стручњаке (потписник ових редова имао је неколико њих у породици, али се, авај, нико није сјетио да било шта остави иза себе), али и за оне који су отишли да раде обичне физичке послове, како би прехранили своје породице.
Чак се својевремено знало да у Француску одлазе кројачи, у Аустрију обични радници, у Њемачку инжењери, а у САД и Аустралију - они који се баш нису слагали са постојећим системом, а при том су завршили и неке школе.
И поред првог великог одлива мозгова (и просте радне снаге) - у СФРЈ је (званично) незапосленост износила између 9 и 13%, да би послије смрти Јосипа Броза Тита, непосредно пред распад земље, стопа незапослености била између 15 и 16%. Наравно - медији нису смјели да пишу поражавајуће податке.
У Србији је послије 1984. године незапосленост нарасла на нешто више од 16 одсто, док је у Босни и Херцеговини сваки пети радно способни човјек није имао посао. Словенија (мање од 5 одсто) и Хрватска (нешто испод 8 одсто) су у тој „подјели колача“ незапослених - значајно боље пролазиле.
Ове податке изнијела је у свом научном раду „Политичка економија Југославије од 1945 до 1990“ Сузан Вудворд, редовна професорка департмана за политичке науке при Универзитету у Њујорку
До средине осамдесетих, наводи ауторка, број службено незапослених попео се на више од милион, док је око 400.000 особа било ван евиденције Завода за запошљавање.
Прича о томе како у Југославији није било штрајкова заснована је прије свега на томе што тада није било друштвених мрежа, којима би се „одмах и сад“ сазнало да неко тамо негдје штрајкује због тога што се не испуњавају његова основна права - као што је на примјер - право на плату. Овако - били сте осуђени на званична гласила.
Вјеровали или не - иако су подаци веома штури - могу се и у СФРЈ пронаћи примјери великих штрајкова (мада остаје нејасно - како су то радници штрајковали против самоуправног социјализма у ком су они доносили одлуке?).
Баш у вријеме када је аутор ових редова дошао на свијет - у медијима је забиљежен први серијал текстова везан за штрајкове радника у СФРЈ - штрајкове у бродоградилишту Уљаник из 1967.
Братство и јединство, Југословени, добре комшије. Тешко је разувјерити оне старе и објаснити младима који данас након викенда у Загребу или Сарајеву причају о заједништву и братству и јединству, да у бившој СФРЈ није цвјетало цвијеће. Да би се најлакше објаснила ситуација треба почети од краја, не од почетка. Југославија се распала у крвавом грађанском рату који се водио међу народима који су чинили ову државну заједницу. И ту сва прича треба да стане.
Једина заблуда је да су националисти рођени 1991. године. Нису, национализам на овим просторима постоји вијековима. А да не би чињеницама убјеђивали југоносталгичаре о националној позадини Југословена можемо рећи једноставно. Само у посљедњих 100 година на простору бивше СФРЈ вођена су четири рата који су на супротне стране стављали народе који су касније чинили Југославију. Од Првог и Другог балканског рата, до Првог и Другог свјетског рата. СФРЈ је скована након геноцида НДХ и Хрвата над Србима, након учешћа муслимана у СС дивизијама, и тако даље, и тако даље. Те непомирљиве националне разлике и националне нетрпељивости нису нестале 1945. године.
Можда су присилно потиснуте, али такве ствари једноставно не могу бити обуздане.
Најновије
Најчитаније
Тренутно на програму