Сваке године све већи је број људи свјесних да могу да остваре своје право кроз законе о заштити потрошача, али је још увијек недовољан, кажу наши саговорници поводом 15. марта, Свјетског дана права потрошача.
Муриса Марић, извршни директор Удружења грађана ДОН Приједор, казала је да се полако буди свијест грађана широм БиХ о правима потрошача.
"Млађи, али и људи средњих година су ти који знају своја права, док је старија популација склона да повјерује свима и буде преварена за производе који им се нуде, попут разних масажера, крема, лијекова који ће им помоћи да оздраве и врло лако се одлучују за куповину јако скупих производа, које је јако тешко вратити уколико не одреагујемо у року од 15 дана. Док ће млађа популација изгуглати шта значи заштита потрошача и прије доћи до удружења по савјет", казала је Марићева.
Додала је и да Закон о заштити потрошача нуди да сва роба која је дошла са недостатком може да се рекламира, замијени, те да се врати новац.
"Уколико грађани имају неки проблем, наравно да могу да се обрате неком од удружења, Одсјеку за заштиту потрошача при Министарству трговине и туризма Српске, али и инспекцијским органима који се баве овом проблематиком", истакла је Марићева.
Када потрошач купи неку робу са грешком или неким проблемом, како каже Марићева, најбоље је да је врати у трговину, упише проблем у књигу рекламације, те на тај начин већ је учињен корак у заштити.
"Оно на шта се потрошачи највише жале тренутно су цијене", казала је Марићева.
Душан Срдић, предсједник Удружења потрошача "Реакција" из Бањалуке, казао је у разговору за "Независне новине" да су они у протеклој години имали око 1.000 потрошачких приговора, од којих се највећи дио односио на услуге телекомуникација, снабдијевање електричном енергијом, комуналије.
"Мали проценат потрошача зна своја права, тек понеки се одлучи да рекламира неки производ, у смислу да их је понекад и срамота, а понекад су лијени да се боре за своја права", казао је Срдић.
Да су грађани Босне и Херцеговине још недовољно освијештени када су у питању њихова права као потрошача, говори и Гордана Булић из Удружења "Клуб потрошача" Тузланског кантона.
"Млади људи, у журби, у трци за другим важним им вриједностима, понекад своја потрошачка права сматрају небитним или мање важним, а највећи проблем је ако и не знају да имају права као потрошачи, да постоји закон који им то гарантује. Нажалост, у Босни и Херцеговини је то сасвим сигурно на неком доста нижем нивоу него у земљама развијеног Запада, гдје они своје потрошаче уче о њиховим правима уназад 50 година, па су многе генерације свјесније својих права, одрастају у породицама које су тога свјесне", каже Булићева.
Денис Шулић, министар трговине и туризма Републике Српске, казао је да је циљ надлежног министарства и Владе Републике Српске да кроз кампање "Друштвено одговорни", "Нула одсто маржи" и "Наше је боље", те остале активности које су у припреми заштити права потрошача и спријечи нереална поскупљења основних животних намирница.
"Драго нам је да су грађани све свјеснији и знају која су њихова права као потрошача, односно купаца, што је видљиво по њиховим жалбама и позивима према надлежним контролним и инспекцијским органима", закључио је Шулић.