Трошкови грађана и привреде

Анализа: Колико кошта блокада пута Сарајево - Мостар?

  • 10.10.2024. 12:27

Блокада путног правца Сарајево - Јабланица - Мостар, усљед оштећења од поплава и бујица, кошта грађане и привреду минимално милион марака дневно. Ово су само директни трошкови, а индиректни увијек буду неколико пута већи.

Хадис Бајрић, доктор техничких наука, запослен на катедри за Индустријско инжењерство и менаџмент на Машинском факултету у Сарајеву, анализирао је за bloombergadria колике су штете које трпе грађани и привреда усљед прекида путне комуникације између Сарајева и Мостара.

Просјечно на овој релацији, према званичној статистици инсталираних бројача саобраћаја, прође 9.000 возила.

Бајрић истиче да ће кориштење алтернативног правца преко Фоче значити додатних 110 километара и додатна три сата вожње.

"Према важећем обрачуну путних трошкова, то значи повећање трошкова превоза за око 40 КМ. Уз претпоставку да у возилу путују два путника у просјеку и ако се рачуна с бруто сатницом од 12,3 КМ (податак за ФБиХ), то значи додатних око 60 КМ по возилу. У збиру то је 100 КМ по возилу", наводи Бајрић.

Трошкови су још већи ако се користи алтернативни правац Сарајево - Бугојно - Мостар и значе додатних 190 километара и додатна три сата вожње. "То значи повећање трошкова превоза за око 70 КМ", истиче Бајрић.

Уз исту претпоставку да у возилу путују два путника у просјеку и ако се рачуна с бруто сатницом од 12,3 КМ, то значи додатних cca 60 КМ по возилу. У збиру то је 130 КМ по возилу.

"Простим множењем додатних трошкова с просјечним бројем возила од 9.000, уз претпоставку равномјерне дисперзије саобраћаја на оба алтернативна путна правца, долази се до податка да блокада путног правца Сарајево - Јабланица - Мостар кошта наше друштво 1.000.000 КМ по дану. Ово су само директни трошкови, а индиректни увијек буду неколико пута већи", каже Бајрић.

Такође, додаје, треба имати на уму да је прорачун урађен уз претпоставку да су сва возила лична путничка, а уважавањем чињеница да је значајан проценат теретних возила, износ од милион КМ по дану се може узети као минимални директни трошак.

Недостају анализе приликом затварања саобраћајница

Анализе овог типа су нам потребне прије него се олако одлучимо за затварање неке саобраћајнице, а Бајрић каже да се то пречесто дешава и кад немамо ванредну ситуацију.

"Сјетимо се само саобраћајних блокада приликом реконструкције тунела Врандук, ако се узме у обзир да је фреквенција саобраћаја на тој дионици 13.000 возила, лако је доказати да се за привреду БиХ више исплатило изградити потпуно нову саобраћајницу која ће трајно остати као алтернативна саобраћајна комуникација", истиче Бајрић.

Кључне саобраћајнице су доминантно у кањонима, па имамо ситуацију да обична саобраћајна несрећа доводи до вишесатних обустава и блокада цијелих регија.

"Увиђаји морају бити бржи, не видим да се о томе води рачуна, јер да се води рачуна, увиђај не би трајао сатима. Шта је разлог? Трошак није видљив или људи коју управљају тим процесом немају представу колика штета се прави грађанима и привреди. Недостаје свијести да су то све наши трошкови и ко треба да буде сервис коме", закључује Бајрић.

Штете евидентне и усљед прекида пруге

Подсјећамо, катастрофалне поплаве и бујице погодиле су БиХ у петак. Штете које трпи привреда се сабирају, усљед прекида путне комуникације између Сарајева и Мостара, као и жељезничког транспорта и повезаности с Луком Плоче у Хрватској.

Привредна комора Федерације БиХ прикупља информације о стању привредних субјеката на погођеним подручјима. Предложиће адекватне мјере Влади ФБиХ, као и кантоналним владама, с циљем да се из буџетских средстава обезбиједи неопходна подршка и надокнада за погођене области.

Пратите нас и путем Вибера