Јавна презентација докумената за пројект изградње аутопута на Коридору 5Ц на дионици Мостар југ – Тунел Квањ јуче је одржана у Дому културе у Благају.
Документе су презентовали представници ЈП Аутоцесте ФБиХ, Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) те носиоци израде презентовања докумената.
Циљ овог састанка је био информисати јавност и презентовати четири додатна документа који су израђени за дионицу Мостар југ – Тунел Квањ.
Презентована су четири документа, Процес одабира трасе аутопута и преглед мјера ублажавања, Мапирање околишне и социјалне осјетљивости, Ажурирани план укључивања заинтересованих страна и Ажурирани план управљања биодиверзитетом за пројект изградње аутопута на Коридору 5Ц на дионици Мостар југ – Тунел Квањ.
Поддионица Мостар југ – Тунел Квањ, укупне дужине 9,2 километара, представља сјеверни дио дионице Мостар југ – Буна. Поддионица почиње петљом Мостар југ која се налази у близини аеродрома Мостар и чини сјециште аутопута са постојећим магистралним путем М6.1 повезујући аутопут с јужним дијелом Мостара. Након петље траса се налази у непосредној близини аеродрома Мостар гдје је предвиђена изградња тунела (тунел Мостар југ Л=232 м).
По изласку из овог тунела, траса слиједи постојећу жељезничку пругу Мостар-Чапљина, уским коридором на југ. Траса даље иде паралелно са аеродромом Мостар у правцу насеља Ортијеш и Косор, а онда траса слиједи помоћну писту аеродрома на удаљености 35-45 метара, прелазећи пољопривредна поља у Ортијешу. Поддионица даље прелази ријеку Буну, мостом Буна (Л=326 м), пролази пољопривредним подручјем Мало Поље, прелази ријеку Буницу преко моста (Л=211 м) и вијадуктом (вијадукт Бријег Л=258 м) који води до брда Ходбина.
Након свих проведених анализа Европска банка за обнову и развој (ЕБРД) одобрила је финанцијска средства која ће се користити за изградњу нових 9,2 километара аутопута на Коридору 5Ц.
„Уговор за изградњу дионице Мостар југ – тунел Квањ ће бити потписан у идућих мјесец, док је потписивање уговора за изградњу дионице Мостар сјевер – Мостар југ планирано за други квартал сљедеће године“, казали су раније за “Аваз“ из овог јавног предузећа.
Тако ће, након што је недавно уговорена поддионица тунел Квањ – Буна, на југу БиХ у изградњи бити нових 30 километара аутопута на Коридору 5Ц. Паралелно с тим активностима, у току је друга фаза тендерисања за реализацију пројекта на потезу Овчари – улаз у тунел Прењ – тунел Прењ и тунел Прењ – Мостар сјевер.
„Тунел Прењ је, прије свега, најдужа и најсложенија грађевина на цијелој дионици аутоцесте од Коњица до Мостара. Дужина десне тунелске цијеви је 10.165 километара, док је лијева 10.160 километара. То ће бити најдужи тунел у БиХ, а девети у цијелој Европи. Сам ток тендерског процеса дефинисан је Планом набавки за предметну дионицу и усаглашен је и одобрен од Банке водећег ИФИ-ја“, истичу из “Аутоцеста ФБиХ“.
Планом набавки, нагласили су, дефинисани рок за одабир извођача и додјелу уговора је децембар ове године. Међутим, напоменули су да су наведени подаци подложни промјени овисно о току евалуације и брзине одговора кредитора и понуђача или евентуалних додатних захтјева од понуђача у процесу евалуацијског процеса, што ЈП “Аутоцесте ФБиХ“ нису у могућности нити предвидјети нити спријечити, него проводити процес у складу с процедурама и правилима Банке.
Када је ријеч о сјеверном дијелу Коридора, стратешки план “Аутоцеста ФБиХ“ је да у другој половини 2026. године буде завршена аутоцеста од Сарајева, односно Брадине, до крајње тачке на Сави.
„На том дијелу у изградњи је 50 километара аутоцесте те је остало још отворити радове на дионици Озимице – Поприкуше, гдје је потпис уговора о одабиру извођача радова планиран до краја 2024. године. За сада су сви рокови усклађени за комплетирање сјеверног дијела Коридора 5Ц“, наводе из “Аутоцеста ФБиХ“.