Large banner

Извор:

Индекс

12.07.2025

02:16

Коментари:

0

Подијели:

Како ће изгледати плаћање путарине након укидања наплатних кућица

Како ће изгледати плаћање путарине након укидања наплатних кућица

Хрватска од новембра 2026. године уводи потпуно нов систем наплате путарине. Више неће бити рампи ни наплатних кућица, а возачи неће морати заустављати возило да би платили путарину. Нови закон предвиђа електронску наплату путем електронских портала који ће бити постављени на ауто-путеве, и детаљно уређује начин надзора и наплате коришћења ауто-путева, укључујући и казне за оне који покушају да избјегну плаћање.

Шта се мијења и како ће функционисати нови систем?

Закон предвиђа потпуну дигитализацију система наплате, што значи да наплатне кућице одлазе у прошлост. Физичка наплата готовином или картицом више неће бити могућа, а наплата ће се обављати аутоматски, у слободном протоку саобраћаја.

Постојаће два главна начина коришћења система:

Електронски уређаји (ЕНЦ и европски ЕЕНЦ) - за кориснике који се региструју у систем и склопе уговор. Наплата се спроводи аутоматски, у реалном времену.

Аутоматско препознавање регистарских таблица (АПРП) - за кориснике који нису регистровани. Систем снима регистарску ознаку, а путарина им се накнадно зарачунава, у складу с правилима концесионара.

Незапамћен инцидент у Хрватској: Двојица Хрвата и Србин колима упали у касарну

Незапамћен инцидент у Хрватској: Двојица Хрвата и Србин колима упали у касарну

За коришћење система нужно је бити укључен у ЕСНЦ, што значи да се сваки возач мора идентификовати путем ЕНЦ-а, ЕЕНЦ-а или регистрацијом у АПРП моделу.

Возачи неће морати стати, већ ће пролазити нормалним током, а систем ће сам биљежити ко је и колико ауто-пута користио.

Шта ће бити с ЕНЦ-ом

ЕНЦ остаје у употреби. Закон предвиђа да ће се постојећи ЕНЦ уређаји моћи и даље користити и након увођења новог система, али ће морати бити усклађени с новим правилима.

За тешка возила (изнад 3,5 тоне) ЕНЦ ће бити обавезан. За лака возила, коришћење ЕНЦ-а остаје опционо - возачи могу бирати између ЕНЦ-а и модела наплате путем регистарске ознаке (АПРП).

Нови систем контроле и специјална возила с ротацијама

Закон детаљно описује нови систем надзора.

На хрватским ауто-путевима кружиће бијели аутомобили с плавим ротацијама и натписом ЕСНЦ. То су службена возила надзорника, који су посебно овлаштене особе задужене за контролу коришћења система наплате.

Минић: Снажна подршка аграру, пшеница родила изнад просјека

Минић: Снажна подршка аграру, пшеница родила изнад просјека

Та возила биће опремљена:

уређајима за читање таблица,

комуникационим системом за повезивање с базом,

дисплејима за приказ упутстава возачима (нпр. да се зауставе или напусте ауто-пут).

Возила ће се кретати ауто-путевима или бити стационирана поред њих, и моћи ће насумично заустављати возила ради контроле. Надзорници имају овлаштење да упозоре возаче, предложе регистрацију у ЕСНЦ, наплате казну или затраже да возило напусти ауто-пут.

Шта ако неко не плати путарину?

Ако возач користи ауто-пут без регистрације у ЕСНЦ (члан 16), мора платити:

износ путарине за пређену дионицу,

законску казну - 120 евра.

Најстарији ученик (85) у земљи опет пао матуру: 'Бар је унук положио'

Најстарији ученик (85) у земљи опет пао матуру: 'Бар је унук положио'

То произилази из члана нацрта закона који одређује да се наплата врши по правилима о стицању користи без основа, а казна је додатна посебна накнада.

Ако надзорно возило утврди да возач није регистрован, надзорник може:

понудити регистрацију у ЕСНЦ,

наложити да напусти ауто-пут на првом излазу,

затражити наплату казне и путарине.

Ако се износ не може наплатити одмах, возачу се издаје писано обавјештење с подацима за плаћање, које мора измирити у року од 15 дана.

Ако ни тада не плати, покреће се присилна наплата, укључујући и путем прекограничне размјене података (ЕУЦАРИС систем).

Мајка принуђивала дјецу да просе, па лишена слободе

Мајка принуђивала дјецу да просе, па лишена слободе

Поред законске казне, закон предвиђа и низ прекршајних казни - за сада за правна лица и одговорна лица у њима.

Казне за физичка лица која чине прекршаје (нпр. фалсификују податке, ометају систем и слично) још нису конкретно прописане, али закон предвиђа да ће бити накнадно уређене посебним правилником.

Могу ли странци избјећи плаћање?

Страни возачи такође су обавезни да се региструју у систем. То морају учинити:

Аутобуси и камиони - одмах по уласку у Хрватску,

Аутомобили и мотоцикли - прије уласка на ауто-пут.

Закон предвиђа и могућност коришћења европског ЕНЦ-а (ЕЕНЦ), ако је систем компатибилан и ако постоји договор с пружаоцем услуге у страној држави.

Драма у Сарајеву: Покушај крађе прерастао у физички сукоб, интервенисала и полиција

Драма у Сарајеву: Покушај крађе прерастао у физички сукоб, интервенисала и полиција

За оне који покушају да избјегну плаћање, систем користи рачунарску апликацију ТОЛЛ и ЕУЦАРИС базу, што омогућава размјену података између земаља ЕУ, слање обавјештења о неплаћеној путарини и спровођење присилне наплате.

Која возила су ослобођена плаћања?

Дјелимично или потпуно су ослобођени:

ватрогасци, полиција, хитна помоћ, Горска служба спасавања и Црвени крст,

државна возила у службене сврхе,

дипломатска возила,

возила особа с инвалидитетом (уз испуњене услове),

возила за одржавање и надзор путева.

Сва та возила морају бити претходно регистрована и означена у систему.

Када почиње нови систем?

Закон би требало да ступи на снагу 1. новембра 2026. године, када је планирано и увођење новог система наплате на све хрватске ауто-путеве. До тада, држава мора да успостави потребну инфраструктуру, софтвер, мобилне јединице и систем информисања грађана.

Министар се огласио након навода пуцају носећи стубови на станици у Београду

Министар се огласио након навода пуцају носећи стубови на станици у Београду

У прелазном периоду, ЕНЦ и физичка наплата моћи ће се привремено наставити, али ће се систем постепено потпуно пребацивати на бесконтактни модел.

(Индекс)

Large banner