Пилот хеликоптера Блек Хокс који се сударио с путничким авионом Американ Ерлајнса није се придржавао упутстава да промијени курс неколико секунди прије кобног инцидента, открио је нови извјештај.
У ноћи 29. јануара, пилот војног Блек Хока, капетан Ребека Лобах, спроводила је годишњу евалуацију лета са својим копилотом Ендрјуом Лаyдом Ивсом, који је био њен инструктор летења. Три мјесеца након несреће откривено је да је Лобах направила више од једне грешке које су довеле до једне од најгорих катастрофа у историји ваздухопловства.
Не само да је Лобах летјела својим Блек Хоком превисоко, него у посљедњим тренуцима прије судара није послушала савјет и упутства свог копилота да промијени курс. Кобне ноћи, инструктор је тестирао њене пилотске вјештине. Радило се о годишњој процјени у условима ноћног летења.
Рекли су им, али...
Само 15 секунди прије судара с комерцијалним авионом контрола лета рекла је Лобах да скрену лијево, али она то није учинила. Неколико секунди прије судара, копилот Ивс рекао је Лобах да контрола лета жели да скрене лијево. Зашто то није учинила, вјероватно ће заувијек остати мистерија.
И Лобах и Ивс потврдили су поруку да је авион у близини и сами су га уочили. Затражили су лет "визуелним одвајањем". То је пракса која омогућава летјелицама да избјегну сударе на темељу властитих опажања умјесто да слиједе упуте контролора ваздушног саобраћаја.
"Захтјев за лет према тим правилима одобрава се рутински у ваздушном простору који надзиру контролори. Али, када се њиме погрешно рукује, такође може створити смртоносни ризик - онај на који стручњаци за ваздухопловство упозоравају годинама", рекли су стручњаци.
Само је требала скренули лијево
У извјештају је писало:
"Блек Хок је био 15 секунди удаљен од укрштања путање с авионом. Ивс је затим усмјерио пажњу на Лобах. Рекао јој је да вјерује да контрола ваздушног саобраћаја жели да скрену лијево, према источној обали ријеке".
Да је скренула лијево, то би отворило више простора између хеликоптера и лета 5342. Умјесто тога, погинуло је 67 људи - сви у авиону и хеликоптеру.
Лобах из Дурама у Сјеверној Каролини била је ваздухопловни чиновник у војсци и имала је око 500 сати летења. Такође је служила као војни социјални помоћник Бијеле куће током администрације Џозефа Бајдена.
"Те ноћи је била потребна директна, хитна интервенција. Умјесто да избјегне лет 5342, Лобах је наставила летјети равно према њему", стоји у извјештају.
Иако остаје нејасно зашто се Лобах оглушила о наредбе, стручњаци су оставили могућност да је можда била "заслијепљена" јер је лет Американ Ерлајнса кружио око писте 33 те ноћи. Постоји вјероватноћа да посада Блек Хока није чула ријеч "кружење" јер су можда притискали типку микрофона како би разговарали у исто вријеме када се појавио кључни израз.
"Ако је типка притиснута, пилот може говорити, али не може чути долазну комуникацију", детаљно је наведено.
Лобах прије несреће није имала никаквих медицинских проблема.
Ко су били погинули?
Авионом, који је летио из Вичите у Канзасу и припремао се за слијетање у тренутку несреће, управљао је 34-годишњи Џонатан Кампос, чији су рођаци рекли да је сањао о летењу од своје треће године.
Неколико минута прије него што је двомоторни авион требао слетјети, контролори лета питали су може ли користити краћу писту. Пилоти су се сложили, а странице за праћење лета показују да је авион прилагодио свој приступ.
Међу погинулим путницима била је група ловаца, ученици и родитељи из школа у сјеверној Вирџинији до чланова Бостонског клизачког клуба. Враћали су се са кампа за елитне јуниоре клизача који је услиједио након америчког првенства у умјетничком клизању 2025. у Вичити.